Hoge inflatie speelt bio parten maar niet in Vlaanderen

34 min.

Trends & innovaties

Door de coronacrisis en de hoge inflatie liggen de voedings- en huishoudbestedingen 12,8% hoger dan in 2019. De globale biobestedingen daalden vorig jaar echter met 2,6%.  Bij de verse bioproducten bleef de daling beperkt tot 0,7%. De daling zie we vooral in Brussel en in Wallonië. In Vlaanderen steeg de biobesteding.

Deze resultaten werden opgetekend door GfK Belgium in opdracht van VLAM. Hiervoor werden de aankopen van 6 000 Belgische gezinnen voor thuisverbruik continu opgevolgd. 

De totale voedings- en huishoudbestedingen stegen in 2022 met 1,8%. Door de coronacrisis en de hoge inflatie liggen de voedings- en huishoudbestedingen nu 12,8% hoger dan in 2019.

De globale biobestedingen daalden vorig jaar echter met 2,6%. Bij de verse bioproducten bleef de daling beperkt tot 0,7%.

De daling van de globale biobesteding vinden we in Brussel en in Wallonië. In Vlaanderen steeg de biobesteding daarentegen met 3% (en 5% in vers). In absolute cijfers overtreft de Waalse biomarkt de Vlaamse maar de kloof wordt kleiner. De Waal besteedt bijna het dubbele aan bioproducten dan de Vlaming. 

Het totaal aantal biokopers steeg lichtjes maar de aankoopfrequentie daalde waardoor het volume onder druk kwam. Biozuivel, bio-aardappelen en bio-eieren daalden sterk in volume. Een uitzondering op de dalende tendens waren biovlees en –brood. 

Het globale biomarktaandeel daalde in België lichtjes naar 3,3%. In Vlaanderen bleef het biomarktaandeel stabiel op 2,4%.  

De oudere singles (>40j), de gezinnen en de gepensioneerden uit de hogere sociale klasse hebben het hoogste bioaandeel maar deze aandelen daalden. 

Het prijsverschil tussen bio en gangbaar verkleint voor de beschouwde productkorf. De klassieke supermarkt (DIS 1) blijft het grootste biokanaal gevolgd door het gespecialiseerde kanaal. Hard discount groeide de voorbije jaren sterk voor verse voeding maar niet voor bio. De hoeve en de boerenmarkt zijn kleinere distributiekanalen maar met het hoogst percentage aan biologische producten in het assortiment. 

Download het document hierover voor een volledig verslag van alle resultaten! 

Gerelateerde artikels

1 op 6 winkels verdwenen, aantal supermarkten blijft stijgen
Zo vind en bind je Generation Z
Het cv is passé

Anoniem rekruteren

Het cv is passé

5 min.

Actueel

Dit kunnen jouw team én jouw klanten winnen
Maison Perrier: nieuw assortiment bruisende drankjes
Infosessie: harmonisering PC's en nieuwe franchisewet
paginas-van-supermag-april24-hr.jpg

Super
MAG 2

SuperMAG nr. 2
April 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy