Grootste impact van inflatie op duurdere verse voeding

4 min.

Rentabiliteit
Trends & innovaties

VLAM onderzocht de impact van inflatie op het koopgedrag van het afgelopen half jaar. Er is een verminderde terugval van 2,5% van de gezinsbestedingen met betrekking tot de totale FMCG (Fast Moving Consumer Goods) met inbegrip van verse voeding. Deze terugval vond plaats in de periode januari - juni 2022.

Het aantal huishoudens in België is in die periode met 1% gestegen maar de gemiddelde besteding per huishouden daalde de voorbije zes maanden met 3,4% of 100 euro. Deze daling was het gevolg van minder winkelbezoeken ( 1,7%) en een lager gemiddeld bestede bedrag per winkelbezoek ( 1,7%).

Daling bij de speciaalzaken zet zich in 2022 verder door. Ook DIS 1 (grootwarenhuizen) heeft het moeilijk in de eerste maanden van 2022. De versbestedingen bij hard discount nemen toe en ook de openbare markt doet het terug beter. Het aandeel van e-commerce in de versmarkt stagneert.
 

Een overzicht per productcategorie

- De inflatie of prijsverhoging bij consumptiemelk stijgt fors (+9,5%) en zorgt ervoor dat de omzet ondanks een volumedaling van 6,1% toch 2,5% hoger ligt dan in dezelfde periode 2021 .

- De inflatie bij kaas stijgt verder tot 5,9%. Een volumedaling met 6% en een downtrading van 2,3% zorgen dat de kaasomzet terugloopt met 2,7%.

- Ook het volume van rundvlees blijft sterk dalen (9,4%). De inflatie stijgt voor dit product maandelijks en bedroeg in de periode jan-jun 5,1%, maar is onvoldoende om de volumedaling te compenseren waardoor de omzet terugvalt met 4,6%.

- De varkensvleesomzet daalde met 2,2%. De inflatie van varkensvlees stijgt en bedraagt 3,2%. Het volume (5,5%) daalt minder dan de voorgaande periode en minder dan bij rundvlees.

- Ook gevogelte verliest omzet (2%) door fors volumeverlies ( 9,1%). De inflatie van gevogelte blijft maandelijks stijgen en bedraagt 5,6%. Er is sprake van uptrading (2%).

- De volumedaling voor verse vis (17,7%) blijft fors. De stijgende inflatie van verse vis (8,4%) en de uptrading (1%) compenseren de volumedaling niet waardoor de visomzet daalde met 9,8%.

- Het volume van verse groenten daalde (8,9%) iets minder sterk dan de voorbije twee maanden. De inflatie neemt wat toe tot 3,6% en er is sprake van een kleine downtrading (0,4%). De omzetdaling van groenten blijft met 6% vrij hoog.

- De inflatie van fruit is met 2,2% lager dan bij andere verscategorieën. De volumedaling (8,3%) in de periode jan-jun blijft aanzienlijk waardoor de omzet daalde met 5,6%.

- De inflatie (6,1%) bij verse aardappelen neemt toe maar er is nog wel sprake van uptrading (2,1%). De sterke daling in het aardappelvolume 10,1%) trekt de aardappelomzet naar beneden ( 2,5%).

Gerelateerde artikels

Hogeschool HOWEST experimenteert met metaverse in de retail
Vlaamse energiesteun nog bijna niet aangevraagd
Winkelpersoneel doorslaggevende factor in strijd tegen online

Actueel

De grote Lenteschoonmaak
Februari zonder supermarkt
Een boon voor de boon
cover-van-supermag-dec-2022-hr-zonder-paskruisen.jpg

Super
MAG 5

SuperMAG nr. 5
December 2022

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy