Grootste impact van inflatie op duurdere verse voeding

4 min.

Rentabiliteit
Trends & innovaties

VLAM onderzocht de impact van inflatie op het koopgedrag van het afgelopen half jaar. Er is een verminderde terugval van 2,5% van de gezinsbestedingen met betrekking tot de totale FMCG (Fast Moving Consumer Goods) met inbegrip van verse voeding. Deze terugval vond plaats in de periode januari - juni 2022.

Het aantal huishoudens in België is in die periode met 1% gestegen maar de gemiddelde besteding per huishouden daalde de voorbije zes maanden met 3,4% of 100 euro. Deze daling was het gevolg van minder winkelbezoeken ( 1,7%) en een lager gemiddeld bestede bedrag per winkelbezoek ( 1,7%).

Daling bij de speciaalzaken zet zich in 2022 verder door. Ook DIS 1 (grootwarenhuizen) heeft het moeilijk in de eerste maanden van 2022. De versbestedingen bij hard discount nemen toe en ook de openbare markt doet het terug beter. Het aandeel van e-commerce in de versmarkt stagneert.
 

Een overzicht per productcategorie

- De inflatie of prijsverhoging bij consumptiemelk stijgt fors (+9,5%) en zorgt ervoor dat de omzet ondanks een volumedaling van 6,1% toch 2,5% hoger ligt dan in dezelfde periode 2021 .

- De inflatie bij kaas stijgt verder tot 5,9%. Een volumedaling met 6% en een downtrading van 2,3% zorgen dat de kaasomzet terugloopt met 2,7%.

- Ook het volume van rundvlees blijft sterk dalen (9,4%). De inflatie stijgt voor dit product maandelijks en bedroeg in de periode jan-jun 5,1%, maar is onvoldoende om de volumedaling te compenseren waardoor de omzet terugvalt met 4,6%.

- De varkensvleesomzet daalde met 2,2%. De inflatie van varkensvlees stijgt en bedraagt 3,2%. Het volume (5,5%) daalt minder dan de voorgaande periode en minder dan bij rundvlees.

- Ook gevogelte verliest omzet (2%) door fors volumeverlies ( 9,1%). De inflatie van gevogelte blijft maandelijks stijgen en bedraagt 5,6%. Er is sprake van uptrading (2%).

- De volumedaling voor verse vis (17,7%) blijft fors. De stijgende inflatie van verse vis (8,4%) en de uptrading (1%) compenseren de volumedaling niet waardoor de visomzet daalde met 9,8%.

- Het volume van verse groenten daalde (8,9%) iets minder sterk dan de voorbije twee maanden. De inflatie neemt wat toe tot 3,6% en er is sprake van een kleine downtrading (0,4%). De omzetdaling van groenten blijft met 6% vrij hoog.

- De inflatie van fruit is met 2,2% lager dan bij andere verscategorieën. De volumedaling (8,3%) in de periode jan-jun blijft aanzienlijk waardoor de omzet daalde met 5,6%.

- De inflatie (6,1%) bij verse aardappelen neemt toe maar er is nog wel sprake van uptrading (2,1%). De sterke daling in het aardappelvolume 10,1%) trekt de aardappelomzet naar beneden ( 2,5%).

Gerelateerde artikels

De hype van 'goedkoop' doorprikt

Prijsstijgingen basisvoeding leiden niet tot minder verkoop

De hype van 'goedkoop' doorprikt

3 min.
De grote shift naar online
Fysieke winkel springlevend

Actueel

Digitalisering & impact op de winkelmedewerker (5)
Ontslagbrief moet dag eerder op de post
Kempense nuchterheid en en Nederlandse precisie
cover-supermag-juni-2022-hr-zonder-paskruisen.jpg

Super
MAG 3

SuperMAG nr. 3
Juni 2022

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy