Groente- en fruitambassadeurs 2024

4 min.

Trots op die van ons

Carrefour Market Sint-Niklaas, ’t Hovenierke en Hoevewinkel Lambrechts-Baart zijn verkozen tot Groente- en fruitambassadeurs (voorheen Groentevakman) 2024. Ze vertellen graag zelf – en met enige trots – waarom ze deelnamen én in de prijzen vielen. 

De Groente- en fruitambassadeur is een initiatief van VLAM in samenwerking met Buurtsuper.be, Boerenbond, Hoogstraten, BelOrta en REO Veiling. Met de wedstrijd willen ze ondernemers, versverantwoordelijken en hun teams motiveren en belonen voor hun dagelijkse in span ningen om groente en fruit van bij ons in de kijker te zetten.  

De jury koos de mooiste, creatiefste, origineel-ste en meest seizoensgebonden fruit- en groenteafdeling in drie categorieën: buurtsupermarkten, speciaalzaken en hoevewinkels.  

Alle deelnemers ontvingen een individueel rapport van een mystery shopper en een attentie voor het team. De winnaars kregen daarbovenop een cheque van 1.000 euro voor de aankoop van groente en fruit van bij ons, ‘Lekker van bij ons’-schorten én promotiemateriaal om de overwinning in de kijker te zetten. De winnende teams ontvingen ook een uitnodiging voor het Buurtsuperfeest in juni waar ze als echt vips worden ontvangen.  

Categorie buurtsupers

Carrefour Market Sint-Niklaas is de Groente- en fruitambassadeur 2024 in de categorie buurtsupers. Deze buurtsupermarkt streeft ernaar om haar klanten iedere dag verse groenten en vers fruit van topkwaliteit aan te bieden. Carrefour Market Sint-Niklaas kon de mystery shoppers imponeren met de versheid van het groente- en fruitrayon, de netheid en overzichtelijkheid van de winkel en de klantvriendelijkheid van het team.

Daarnaast viel hun promotieactie ook erg in de smaak. De actie kreeg de naam ‘Groeten uit België’. Grote postkaarten en Belgische vlagjes werden in de winkel opgehangen en online werd een wedstrijd gehouden waarmee de klant een aankoopbon van 150 euro kon winnen. 

“Elke dag is een feest in onze winkel! Wij hebben een warm team en heel veel vaste klanten die om verschillende redenen bij ons komen, soms zelfs dagelijks. Een van die redenen is zeker onze uitgebreide keuze groente en fruit op de versafdeling”, vertelt Stefan Geboers, uitbater van Carrefour Market Sint-Niklaas. “We merken dat voor onze klanten het lokale aspect écht belangrijk is. Omdat we samenwerken met lokale boeren en ondernemers kunnen ze alles onder één dak vinden en wordt het ‘lokale’ gevoel in onze winkel versterkt.”  

De tweede plaats in de categorie buurtsupers ging naar Spar Lichtaart. B2 Supermarkt Alvo werd derde.  

Categorie speciaalzaken

’t Hovenierke uit Zedelgem mag de titel Groente- en fruitambassadeur 2024 in de categorie speciaalzaken in ontvangst nemen. Ze staan voor kwaliteit en versheid in een leuke sfeer en geven dagelijks advies aan klanten over hun lokale aanbod. De mystery shoppers waren bij ’t Hovenierke het meest onder de indruk van de mooie, kleurrijke en overzichtelijke presentatie, de versheid van de producten, de netheid van de winkel en de klantvriendelijkheid.

De jury vond de actie van deze speciaalzaak charmant. De klant kreeg bij aankoop van twee Belgische producten een lotje, waarbij drie tickets voor een bedrijfsbezoek aan de frambozenboer, een kookboek of fruitmand te winnen waren.

“Wij staan voor kwaliteit én lokale verse producten. Een vleugje vriendelijkheid en een beetje peper in ons gat, dat is ’t Hovenierke ten voeten uit!”, aldus uitbater Silke Stubbe.  

Groenten & Fruit Vandeputte-De Smet en Groenten en Fruit Isabelle werden respectievelijk tweede en derde in de categorie speciaalzaken.  

Categorie hoevewinkels

Hoeve Lambrecht – Baart uit Sint-Eloois-Vijve sleept de titel Groente- en Fruitambassadeur 2024 in de wacht voor de categorie hoevewinkels. Alles ademt hier ‘lokaal’. De overgrote meerderheid van hun producten halen ze rechtstreeks bij de teler, de rest komt van bij de groothandel. En dan nog gaat de voorkeur altijd uit naar Belgisch product. De mystery shoppers waren zeer onder de indruk van het transparante karakter van de producten in de verstoog. Bij elk product stond een bordje met daarop de naam van het product en de naam en plaats van de teler. Daarnaast viel de versheid, orde en klantvriendelijkheid op.

De jury koos hun actie waarbij tijdens een 'quicheveertiendaagse' drie verschillende quicheboxen werden aangeboden om thuis zelf aan de slag te gaan. Het wedstrijdelement bestond uit een quichequiz waarbij je waardebonnen kon winnen.

“Als fruittelers weten we hoe belangrijk het is dat onze eigen Belgische producten een plaats krijgen in de winkelrekken. Dit ligt dan ook aan de basis van onze visie rond de producten in onze hoevewinkel. Als er dan een wedstrijd georganiseerd wordt die precies dit in de kijker wil zetten, dan is het voor ons een evidentie om hier aan deel te nemen. Met veel plezier zelfs”, aldus een trotse Els Lambrecht. “Ze vroegen ons om op te sommen welke groente en fruit er van Belgische origine waren. Bij ons is het makkelijker om op te sommen wat er niet van Belgische origine is. Als dat geen perfecte basis was om deel te nemen!”  

In de categorie hoevewinkels haalde Fruithoeve ’t Beurtegoed (tweede plaats) en Kwekerij Demedts-De Mey (derde plaats) het net niet. 

Gerelateerde artikels

Week van de Kalfsfricassee
Kwaliteit en vraag van de klant
Belg koopt Belgisch als het niet teveel kost

Actueel

Boek je (gratis) opleiding Etikettering
Voedingsetikettering in winkels ‘ontoereikend’ volgens FAVV
1 op 3 Belgische werknemers ‘strategisch incompetent’
cover-supermag-okt-2024-hr.jpg

Super
MAG 4

SuperMAG nr. 4
Oktober 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy