Gezond drankje, ontwikkeld door en voor kinderen

3 min.

SuperMAG
Productnieuws

Is jouw drankenrayon vooral gevuld met ongezonde, gesuikerde kinderdrankjes? Philippe en Xavier van WaWaah Water willen daar verandering in brengen. “Het is voor veel jonge ouders een struggle om hun kinderen gezonde drinkgewoontes  aan te leren. WaWaah Water is het eerste leuke én gezonde drankje voor kinderen. En het plezante eraan is dat het werd ontwikkeld door kinderen zelf!”

Philippe Deben, Xavier Dierckx en Kristof Satory begonnen drie jaar geleden met een MBA-opleiding aan de Antwerp Management School. Philippe en Kristof hebben jonge kinderen en tussen pot en pint hebben ze het erover hoe moeilijk het is om leuke, gezonde drankjes te vinden voor hun kinderen.

“In de rayons van supermarkten vind je vooral extreem gesuikerde dranken. Dus toen we aan het einde van onze MBA een thesis moesten maken, beslisten we om een businessplan voor een gezonde kinderdrank uit te werken”, vertelt Philippe.  

Het leuke aan het verhaal is dat WaWaah Water ontwikkeld is door kinderen. Zij hebben de designs, verpakking, smaakjes enzovoort mogen kiezen.”

Het leuke aan het verhaal is dat WaWaah Water ontwikkeld is door kinderen. Zij hebben de designs, verpakking, smaakjes enzovoort mogen kiezen.”

Kinderen kiezen

Het trio start met een uitgebreid consumentenonderzoek waaruit blijkt dat veel ouders moeite hebben om hun kinderen genoeg te laten drinken en – als het eens iets anders dan water mag zijn – een leuk alternatief voor gesuikerde frisdranken te vinden. “Het leuke aan het verhaal is dat WaWaah Water ontwikkeld is door kinderen. We hebben een groepje kinderen samengebracht en zij hebben de designs, verpakking, smaakjes enzovoort mogen kiezen.”

Het resultaat is een functioneel drankje in  twee smaken, appel en aardbei, zonder suiker, calorieën of bewaarmiddelen. In samenwerking met een kinderdiëtiste werd een mix van vitaminen toegevoegd. “We wilden zo dicht mogelijk bij water blijven,” vervolgt Xavier “omdat het in de eerste plaats een hydraterende drank moest zijn. Gekleurde en gesuikerde dranken maken de stap naar een echte frisdrank weer klein.”

De drie mannen brengen eerst flessen van één liter op de markt en doen een test bij enkele drankencentrales en supermarkten. De eerste resultaten zijn positief. Philippe en Xavier beslissen dan ook om er mee door te gaan en WaWaah Water in de retail te lanceren. 

Onze missie is om jonge ouders te helpen om gezonde drinkgewoontes te creëren bij hun kinderen.

Onze missie is om jonge ouders te helpen om gezonde drinkgewoontes te creëren bij hun kinderen.

Binnen- en buitenland fan

Omdat er veel vraag is naar meeneemverpakkingen, maken ze de switch naar verpakkingen van 200 ml. Amper een jaar na  de oprichting weten ze twee winkelketens, Aveve en Fun, warm te maken. Ook buitenlandse retail is geïnteresseerd, “want dat gat in de markt is er niet enkel in België”, weet Philippe.

Ook horeca zit in hun vizier. Ze maakten grappige bierkaartjes in de vorm van de WaWaah-monstertjes. “Als we groeien in de horeca, kunnen we de vraag in retail opschroeven en retailers overtuigen dat er een grote markt voor is. We geloven er alleszins heel hard in!”

Wat is hun ambitie? “Onze missie is om jonge ouders te helpen om gezonde drinkgewoontes te creëren bij hun kinderen. WaWaah Water richt zich op kindjes tussen de drie en negen jaar oud. Een leeftijdscategorie waar die uitdaging het grootst is”, vertelt Philippe.  

En de naam? “Die is ontstaan omdat een broertje van een van onze vrienden vroeger ‘water’ niet kon uitspreken en altijd ‘wawaah drinken’ zei. Een leuke, nietszeggende maar universele naam, dachten we”, vertelt Xavier nog. “Maar een student uit Peru wist ons onlangs te vertellen dat wawaah in de taal van de oude Inca’s ‘zorgen voor een baby’ betekent. Dat komt nog mooi uit!”  

Gerelateerde artikels

“We staan voor een copernicaanse revolutie”
Daarom ben ik lid

Kurt Van Turnhout, Alvo Supermarkt Nagels

Daarom ben ik lid

2 min.
In de bak met je vuilnis

Actueel

Netwerkavond speciaalzaken bij Duroc d'Olives
“We staan voor een copernicaanse revolutie”
Stap voor stap naar meer plantaardige voeding met halfhalf
cover-van-supermag-feb2024-hr.jpg

Super
MAG 1

SuperMAG nr. 1
Februari 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy