Professor Els Breugelmans, retailexpert bij de KUL, vertelt vandaag in De Standaard dat consumenten na de coronacrisis weer minder online zijn gaan bestellen en de fysieke winkels sterker zijn gaan waarderen. Dit wordt ook bevestigd door de lage volumes die pakjesbedrijven sinds de zomer nog maar te verwerken krijgen.
Els Breugelmans: "Iets online kopen is vaak een heel rationele transactie. Voor aankopen die we op voorhand hebben gepland en waarbij we heel goed weten wat we willen, is dat handig. Maar consumentengedrag gaat om veel meer dan louter rationele transacties. Ook de hele beleving errond is van belang, en die is online vaak zeer lastig te kopiëren. Naar een fysieke winkel gaan kan echt heel leuk zijn. Veel mensen hebben dat maandenlang erg gemist."
Uit onderzoek blijkt dat dat gemis een heel belangrijke gedragsbeïnvloedende factor is. "Als je kleuters een stuk speelgoed afpakt, en het hun na een tijdje teruggeeft, dan zullen ze daarna meer met dat stuk speelgoed spelen. Ze appreciëren het meer, omdat ze het een poos hebben moeten missen. Hetzelfde gaat tot zekere hoogte op voor de fysieke winkel", aldus Breugelmans.
Zijn we ook trouwer aan een fysieke winkel door de nabijheid?" Mijn bakker ken ik, de mensen achter Bol.com niet. Tijdens de lockdowns is in elk geval veel bewustzijn gecreëerd rond lokaal kopen. Daarbij werd niet alleen verteld dat je op die manier kleine ondernemers helpt, het heette ook veel duurzamer te zijn. Dat zou op dit moment zeker een effect kunnen hebben. Of dat zo zal blijven, of het slechts een tijdelijk fenomeen is, valt nog te bezien."