Flitsbezorging, de nieuwste on-demandtrend

6 min.

Trends & innovaties

Flitsbezorging is de nieuwste on-demandtrend. Gorillas is de eerste in zijn soort die onze markt bedient. Om hun belofte waar te maken, kunnen alleen mensen die binnen tien minuten fietsafstand van een magazijn wonen via de app van Gorillas bestellen. Luc Van Emmerik (31), de general manager Benelux die de lancering in goede banen moet leiden, legt uit.

"We beginnen in Antwerpen-Zuid, Brederode, Zurenborg en Sint Andries. Het Eilandje en Centrum moeten snel volgen. In Brussel beginnen we in Ukkel, Elsene, Etterbeek en Sint-Gillis. Daar openen we warehouses die telkens een regio bedienen waar we met onze elektrische fietsen binnen de tien minuten kunnen leveren. Vandaar willen we doorgroeien naar een groter grondgebied om later ook andere Belgische steden te verkennen."

"We leren steeds uit de lokale markt wat de behoeftes zijn, want ons aanbod is ook tot op wijkniveau gediversifieerd. We hebben uiteraard de klassieke producten zoals Coca Cola, maar we passen het assortiment aan in functie van de doelgroep die we bedienen. We proberen een link te leggen met de lokale markt, zo werken we samen met lokale producenten zoals Meurisse, Brussels Beer Project of Caffènation."

 

We passen het assortiment aan in functie van de doelgroep die we bedienen. En we proberen een link te leggen met de lokale markt.

De koeriers krijgen een contract aangeboden. Daarin onderscheiden ze zich van anderen in die platformeconomie. "Het zijn allemaal werknemers, daardoor krijgen ze een uurloon (13,79 euro), verzekering en dergelijke, volgens het geldende paritair comité. De koeriercommunity is voor ons belangrijk. Zij zijn het gezicht van Gorillas, onze kern dus. We willen een prettige werkomgeving."
 
Gorillas werkt aan normale supermarkttarieven, heeft magazijnruimte op dure locaties en betaalt het uurloon van de fietskoerier. De consument betaalt 1,80 euro per levering. Dat kan onmogelijk winstgevend zijn? "We investeren flink in onze groei en willen eerst marktaandeel verwerven. Het vertrouwen van de investeerders zegt genoeg. Uiteindelijk gaat het voor ons over schaalgrootte. Dankzij de data die we verzamelen, kunnen we ook steeds efficiënter inkopen."
 

 

We investeren flink in onze groei en willen eerst marktaandeel verwerven.

Er is inmiddels wel wat concurrentie op de markt. Er is het Nederlandse Flink, het Turkse Getir en het Britse Zapp, die ook Europese expansieplannen koesteren. Maar Van Emmerik denkt dat het vooral laat zien dat er behoefte is aan dit soort diensten. "Als er meerdere partijen actief zijn, betekent dat de markt groeit en er dus ruimte is. Daarom is het belangrijk dat we investeren. Als we breder actief worden in Antwerpen, Brussel en later ook in nog andere Belgische steden, wordt het steeds makkelijker."

Bron: De Morgen – Lieven Desmet 

Gerelateerde artikels

Zo vind en bind je Generation Z
Het cv is passé

Anoniem rekruteren

Het cv is passé

5 min.
De bakstenen winkel herrijst

Retailexpert Els Breugelmans ziet geen Apocalyps

De bakstenen winkel herrijst

3 min.

Actueel

Inspiratiereis Zuid-Afrika: Kaapstad, Stellenbosch en Kapama Private Game Reserve
Netwerkavond speciaalzaken bij Duroc d'Olives
“We staan voor een copernicaanse revolutie”
cover-van-supermag-feb2024-hr.jpg

Super
MAG 1

SuperMAG nr. 1
Februari 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy