Flandrien Kaas


Verhalen
Lokaal

Wanneer Jan Desmet de kaasgroothandel van zijn vader overneemt, is de markt om hem heen volop aan het veranderen. Hij neemt een risico en investeert in de productie van een eigen Gouda kaas.

“Onze ambitie is om de Belgische kaasmarkt naar een hoger niveau te tillen”, vertelt eigenaar Jan Desmet. “De markt van de Gouda kazen wordt gedomineerd door Nederlandse spelers. Maar wij willen het verschil maken met een Belgische variant die net iets meer karakter heeft.” 

Zijn Flandrien Kaas is een ambachtelijke én puur Belgische kaas. “Maar we pakken het wel super professioneel aan met een zuiveltechnoloog, een kwaliteits-controleur en een kaasmaker met dertig jaar ervaring.” 

Derde generatie

Jan is de derde generatie in het bedrijf. “Mijn grootvader heeft in 1934 Triporteur opgestart. Met een bakfiets leverde hij kaas in de buurt. Mijn vader heeft de zaak uitgebouwd tot een kaasgroothandel die tot de subtop van België behoorde. Om je een idee te geven: mijn grootvader had een dertigtal kazen in het assortiment. Mijn vader had er in zijn topjaren wel 800.” 

Wanneer Jan in de jaren ’90 Triporteur op zijn beurt overneemt, is de markt grondig aan het veranderen. “De kleine zelfstandige winkeliers verdwenen en maakten plaats voor grote supermarkten met eigen centrales. Onze leveranciers staken ons voorbij om rechtstreeks te leveren. En er was de opkomst van Aldi, Lidl, Colruyt, allemaal bedrijven die de markt innamen en niet echt de klanten waren van een kaasgroothandel zoals de onze.” 

Wanneer je als jonge ondernemer een bedrijf overneemt dat stagneert, moet je risico’s durven nemen.

Jeugdige onbezonnenheid

Jan besluit voor de vlucht vooruit te kiezen en een eigen Belgische Gouda te produceren en op de markt te brengen. “In 2010, 2011 en 2012 hebben we gepland, gebouwd en recepturen op kleine schaal getest. We hebben echt geschifte dingen gedaan in die recepturen”, lacht Jan. “Tot we een recept hadden dat ons beviel in productie is gegaan.”

Hij geeft toe dat het een enorme gok was met een zeer forse investering. “Noem het jeugdige onbezonnenheid. Maar wanneer je als jonge ondernemer een bedrijf overneemt dat stagneert, moet je risico’s durven nemen.” 

De kaasgroothandel is ondertussen verkocht zodat Jan en zijn echtgenote, met wie hij de zaak runt, zich kunnen concentreren op het kaasmaken. En met succes. “We komen nog ieder jaar naar huis met een karrenvracht aan medailles. Dat bewijst dat we de juiste beslissing hebben genomen.”   

Kaasgeest tussen de Kaas-bollen

Flandrien Kaas maakte dit heerlijke filmpje met acteur, Bourgondiër én grote Flandrien-fan Wim Opbrouck. 

Gerelateerde artikels

Een succesvolle webshop uitbouwen? Zo doe je dat!
Alpro helpt al 40 jaar kiezen voor plantaardig
Maximaal inzetten op duurzaam

Actueel

Canadese Couche-Tard neemt Carrefour niet over
Groepsvrijstellingsverordening en franchise
Frankrijk ziet overname Carrefour niet zitten
cover-van-supermag-december2020-hr.jpg

Super
MAG 5

SuperMAG nr. 5
December 2020

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Franchise
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Info & advies

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy