Na de GDPR komt de Europese Commissie met een nieuwe lading wetsvoorstellen, de Digital Services Act (DSA) en de Digital Markets Act (DMA). Deze moeten regelen wat tot nu toe amper geregeld werd én de macht van techreuzen breken.
Digital Markets Act
Bedoeling is om met DMA te vermijden dat de gekende techreuzen zoals Amazon, de gegevens die ze uit de bedrijven halen, kunnen misbruiken om met die bedrijven te concurreren. Wie toch op die manier oneerlijk blijft concurreren, riskeert boetes tot 10% van de wereldwijde omzet of wordt verplicht om stukken van de organisatie af te stoten.
Denk bijvoorbeeld aan Facebook dat ook Instagram en Whatsapp bezit. Het doel is om marktverstorend gedrag sneller aan te pakken.
Digital Services Act
DSA is dan weer meer gericht op de rechten van gebruikers. Zij moeten een beslissing van pakweg Facebook kunnen aanvechten wanneer berichten verwijderd worden. De grote spelers zelf zullen verplicht worden hun verantwoordelijkheid te nemen voor haatberichten of namaakspullen die online bij hen opduiken.
Er moet ook meer transparantie komen over de algoritmes die digitale spelers gebruiken. Het gaat om een herziening van de e-wetten uit 2000. Ook hier voorziet de Europese Commissie boetes tot 6% van de omzet.
"De meest verregaande internetwetten sinds de GDPR", klonk het gisteren in The Wall Street Journal. Nu komen het Europese Parlement en de lidstaten aan zet. Wellicht is nog twee jaar nodig om de verordeningen erdoor te krijgen. Belangrijk: omdat het gaat om verordeningen zullen ze meteen in alle lidstaten gelden, de beslissingen moeten niet omgezet worden in nationale wetgeving.