Eiwitshift: nog veel werk aan de winkel

2 min.

Productnieuws

We eten vandaag in verhouding te veel dierlijke en te weinig plantaardige eiwitten. De Green Deal ‘Eiwitshift op ons bord’ verenigt spelers, waaronder ook Buurtsuper.be, uit het hele voedingssysteem om die verhouding in ons eetpatroon te verbeteren. VLAM werkt mee aan de monitor en bracht de eiwitaankopen van de Vlaming in kaart.

Daaruit blijkt dat er op productniveau enkele voorzichtige signalen zijn van een eiwitshift, maar dat de totale verhouding tussen plantaardige en dierlijke eiwitaankopen relatief stabiel bleef in vergelijking met 6 jaar geleden. 

Hieronder de belangrijkste conclusies uit het onderzoek waarbij VLAM de evoluties in het thuisverbruik van eiwit in Vlaanderen van 2016 tot 2022 in kaart bracht:

De eiwitaankopen via dierlijke producten daalden in die periode met 2% tot 12.270 gram eiwitten per capita in 2022. Zuivel en vlees zijn de belangrijkste bijdragers aan deze eiwitaankopen. De lichte daling merken we bij de meeste dierlijke producten, met uitzondering van eieren en vleessnacks.

De eiwitaankopen via de kernproducten van de eiwitshift stegen op 6 jaar tijd met 9%, maar met een totaal van 752 gram eiwitten per capita per jaar blijven de eiwitaankopen via deze producten beperkt. In deze categorie zitten plantaardige alternatieven voor vlees, vis en zuivel, eiwitrijke peulvruchten en noten/zaden/pitten. Noten/zaden/pitten leveren de grootste bijdrage aan de eiwitaankopen binnen deze categorie. De stijging van de kernproducten komt er vooral door een stijging bij noten/zaden/pitten en bij de plantaardige alternatieven voor vlees, vleeswaren en smeersalades. Bij de plantaardige alternatieven voor zuivel noteren we een daling.

De eiwitaankopen via andere plantaardige producten zoals aardappelen, graanproducten en groenten bleven status quo op 5.543 gram eiwitten per capita. Vooral de broodaankopen dragen sterk bij aan dit totaal. Tegenover een lichte daling bij brood staat een stijging van ontbijtgranen en van maaltijdbegeleiders zoals pasta en rijst, waardoor deze totale groep dus op hetzelfde niveau uitkwam dan in 2016.

Wanneer we de drie bovenstaande categorieën tegenover elkaar zetten voor het jaar 2016, dan kwamen 66,7% van de eiwitaankopen in Vlaanderen van dierlijke producten tegenover 3,7% via de kernproducten van de eiwitshift en 29,6% via andere plantaardige producten. In 2022 is deze verhouding slechts lichtjes gewijzigd. Dierlijke producten zorgen nog steeds voor 66,1% van de eiwitaankopen en het aandeel van de kernproducten van de eiwitshift blijft beperkt tot 4,1%.

Eindconclusie

De eindconclusie is dus dat er op productniveau enkele voorzichtige signalen zijn van een eiwitshift, maar de totale verhouding tussen plantaardige en dierlijke eiwitaankopen bleef relatief stabiel in vergelijking met 6 jaar geleden. Gewoontes veranderen immers niet snel en de Vlaming blijft graag dierlijke producten consumeren.

De verklaring hiervoor zit in onze zogenaamde 5G-mix: in hun voedingskeuzes maken consumenten afwegingen op het vlak van Genot, Gemak, Geld, Gezondheid en Geweten. In die afwegingen komt Genot doorgaans op de eerste plaats komt en Geweten op de laatste plaats. Consumenten zullen dan ook op het vlak van duurzaamheid slechts kleine en makkelijke stappen zetten en vooral als de duurzame keuze ook een voordeel voor hen oplevert op minstens één van de andere 5G’s.

Gerelateerde artikels

Maison Perrier: nieuw assortiment bruisende drankjes
JOZO, met een snufje Mondriaan

Erfgoedcampagne met limited edition verpakking en zoutblik

JOZO, met een snufje Mondriaan

2 min.
Oddlygood® lanceert glutenvrije Dreamy Desserts

Actueel

Iconische en ongeëvenaarde trappistenbieren
Week van Hoogstraten

4 tem 12 mei 2024

Week van Hoogstraten

3 min.
1 op 7 Nederlanders rijdt tenminste half uur om voor goedkopere boodschappen
paginas-van-supermag-april24-hr.jpg

Super
MAG 2

SuperMAG nr. 2
April 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy