Retail Partners Colruyt Group ontwikkelde dit nieuwe winkelconcept in samenspraak met de zelfstandige ondernemers.
“Anderhalf jaar geleden stelden we een reflectieteam samen met daarin ondernemers en mensen van verschillende diensten: sales, marketing, aankoop … Dit team stelde een modelwinkel op, gericht op de noden en smaken van de Spar-klant in 2020”, zegt projectverantwoordelijke Yves Dauwe. “Het concept van deze winkel rust op vijf pijlers: dupliceerbaarheid, uniformiteit, moduleerbaarheid, betrokkenheid en originaliteit. Eerst en vooral is dit concept vertaalbaar naar alle winkels, zowel qua grootte, invulling als kostprijs. Een aantal elementen zullen overal aanwezig zijn, zodat alle Spar-winkels herkenbaar zijn voor de klant. Daarnaast kan elke ondernemer zijn supermarkt aanpassen in functie van zijn specialiteit. We nemen ook iedereen mee in dit verhaal: alle interne medewerkers, de ondernemers, hun personeel en de klant. Ten slotte streeft elke winkel ernaar om uniek te zijn. Op basis van de feedback zullen we dit concept verder verfijnen.”
De Spar-winkels zijn gezellige buurtsupermarkten , uitgebaat door vakbekwame zelfstandige ondernemers die met eigen accenten hun winkel uniek maken. Ze bevinden zich in dorps- of stadskernen en onderscheiden zich door hun verse producten, scherpe prijzen en de liefde voor lekker eten. De winkeloppervlakte varieert van 300 tot 1.200 m².