Delhaize onder druk

3 min.

Delhaize

De hoge inflatie zet Delhaize onder druk. De supermarktketen kan door de grote concurrentie in ons land haar prijzen minder verhogen dan buitenlandse zusterketens. Ook de Belgische loonindexering speelt Delhaize parten. Er is maar één oplossing: extra besparen. 

De bedrijfswinst van de Nederlandse winkelgroep Ahold Delhaize is in het eerste kwartaal van dit jaar met 1/3 gedaald. De winkelgroep boven Albert Heijn, Delhaize en Bol.com kampt in al haar markten met de stijgende kosten van de hoge inflatie. Bovendien valt de verkoop terug doordat de coronalockdowns, waarin supermarkten gouden zaken deden, achter ons liggen.

België presteerde slechter dan de Ahold-ketens in Nederland, de VS en Zuidoost-Europa. De Nederlanders noemen België een ‘uitdagende markt’. Delhaize ging de piekende inflatie met een relatief lage winstgevendheid tegemoet. De groep doet het al jaren slechter dan haar Europese zusterketens, die vorig jaar 3,4 % bedrijfswinstmarge boekten.

De doelstelling die topman Frans Muller drie jaar geleden naar voren schoof, is nog niet gehaald: in 2022 moest Delhaize aan ‘dik 3 %’ marge raken. De precieze winstcijfers houdt Delhaize geheim. De keten bevestigt wel dat ze in het eerste kwartaal ook marktaandeel verloor.

Ook de inflatie raakt Delhaize harder dan zijn buitenlandse zusterketens. Koopwaar en energie kosten de keten een pak meer dan vorig jaar. Tegelijk stijgen de lonen fors, want door de automatische loonindexering in België volgen ze de inflatie sneller dan in het buitenland. Delhaize kan zijn stijgende kosten moeilijk doorrekenen door de prijzen in de winkels te verhogen.

"België heeft veel supermarkten, waardoor er veel concurrentie is", zegt woordvoerder Roel Dekelver. Het Nederlandse hoofdkantoor communiceert in een reactie op de problematiek dat er in België extra ‘cost savings’ - besparingen - komen. "We gaan niet besparen, maar focussen op de kosten", zegt Dekelver. "We gaan bijvoorbeeld minder documenten afdrukken en trucks efficiëntere routes laten rijden."

Personeel ontslaan staat niet op de planning. Albert Heijn en Delhaize gaan ook meer producten samen inkopen. Door samen bestellingen te plaatsen en grote volumes af te nemen, kunnen beide bedrijven hun leveranciers ertoe aanzetten lagere prijzen aan te rekenen.

Bron: De Tijd

Gerelateerde artikels

“Zonder overnames waren veel mensen hun job kwijt geweest”
Zelfstandige Delhaizes draaien 10% meer omzet na overname
Delhaize-franchisenemers: enthousiasme en bezorgdheid

Actueel

Iconische en ongeëvenaarde trappistenbieren
Week van Hoogstraten

4 tem 12 mei 2024

Week van Hoogstraten

3 min.
1 op 7 Nederlanders rijdt tenminste half uur om voor goedkopere boodschappen
paginas-van-supermag-april24-hr.jpg

Super
MAG 2

SuperMAG nr. 2
April 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy