De strijd om boodschappen zo snel mogelijk te leveren

5 min.

Trends & innovaties

Sinds gisteren kunnen de koeriers van de bezorgingsdienst Gorillas boodschappen - of toch een assortiment van 1.500 producten - binnen de tien minuten aan huis leveren. De koeriers gebruiken daarvoor een elektrische fiets en bedienen (stedelijke) consumenten die in de directe omgeving van een distributiecentrum wonen. 

In verschillende delen van de wereld - zeker in de VS - is de ultrasnelle bezorging van boodschappen aan een steile opmars bezig. Net vóór Gorillas ­begon het Belgische DingDong met dezelfde service in de Brusselse gemeente Elsene. 

Zowel Uber Eats als Deliveroo heeft een samenwerking met Carrefour om boodschappen binnen het halfuur aan huis te leveren. Iets minder snel, maar vooralsnog met een groter bereik. Boodschappen leveren is voor Deliveroo zelfs de snelst groeiende dienst, zegt woordvoerder Rodolphe Van Nuffel.

Er is niet alleen een groeiende behoefte aan snelle levering, een groep consumenten is ook bereid te betalen. Bij Gorillas bijvoorbeeld betaal je 1,8 euro bezorgkosten per bestelling, bij Deliveroo 5 euro. Maar de zakenmodellen verschillen. 

E-commerce 2.0

Grote supermarktketens bieden met hun webshops al langer thuislevering aan. Door de band genomen wordt er niet op dezelfde dag geleverd. Maar Carrefour bijvoorbeeld heeft nu zijn eigen 'Shipto'-app, waarbij koeriers met elektrische bakfietsen boodschappen binnen de 90 minuten aan huis leveren in steden als Brussel en Antwerpen. “

Het lijkt een volgende stap in de evolutie, maar die ultrasnelle levering vergt een fundamenteel nieuw zakenmodel. Dat is ook de reden waarom supermarktketen Delhaize, die wel in klassieke thuislevering voorziet, zich nog afzijdig hoort. “Er is zeker in de steden een trend waarbij we vaker naar de winkel gaan en kleinere boodschappen doen”, zegt woordvoerder Roel Dekelver. “Maar we geloven dat er genoeg buurtwinkels zijn om dat op te vangen.”

Maar of het model rendabel is, blijft de vraag. Voor bedrijven als Uber Eats en Deliveroo biedt het bezorgen van boodschappen alleszins een nieuwe kans. Het maakt ze minder afhankelijk van de piekmomenten rond de maaltijden. 

Bron: De Standaard - Korneel Delbeke

Flitsbezorging, de nieuwste on-demandtrend

Gerelateerde artikels

Maaltijdbezorgers boomen ook na lockdown
Thuisverbruik eieren boomt
Thuisverbruik vleeswaren + 8%

Actueel

Regels rond coronapremies zijn vastgesteld
Einde 2021 eerste zelfstandige Jumbo franchisewinkel
111 miljoen euro voor lastenverlaging lage lonen en werkgeversbijdragen
SuperMAG juni 2021

Super
MAG 3

SuperMAG nr. 3
Juni 2021

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Franchise
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Info & advies

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy