De derde generatie van Eieren Peetermans uit Herselt – die bio-, scharrel- en vrije-uitloopeieren sorteren en verpakken voor groothandel en retail – ziet in de verkoopcijfers van hun bio-eieren een soort plateau verschijnen. Maar wat is de oorzaak na jaren van stijging? Is het de aarzeling die veel consumenten blijven voelen door het prijsverschil? Of ligt het eerder aan de verkeerde perceptie rond bio-eieren? We laten Bert Dierickx en Julie Peetermans aan het woord.

Wie als bedrijf bij een kwaliteitscontrole het mooie compliment van een ‘mature overgang tussen de tweede en derde generatie’ krijgt, weet dat ze goed bezig zijn. Bert en Julie namen Eieren Peetermans over van de tweede generatie en wijzigden hun koers deels. “We zetten naast voedselveiligheid en dierenwelzijn, nog veel sterker in op bio-eieren. Daarbij blijven ook onze korte communicatielijnen en de familiale aanpak onze stokpaardjes”, vertelt Julie.

Shift in mindset
In de cijfers zien Bert en Julie dat de aankoop van bio-eieren heel regiogebonden is. Bert: “Consumenten in grootsteden zoals Gent, Brussel en Antwerpen zijn grote fans van bio. In dorpsgebieden zie je dat er in kleine buurtwinkels en biowinkels wel veel bio verkocht wordt, maar in de grote supermarkten veel minder. Het blijft gek, zeker nu iedereen veel meer bezig lijkt te zijn met duurzaamheid."
"Zo zie je dat het vaak nog een commercieel vraagstuk blijft – zowel voor de consument als voor ons bedrijf. Het prijsverschil tussen bio-eieren en vrije uitloop- en scharreleieren is dan wel wat kleiner geworden de afgelopen jaren, op het einde van de rit kiezen veel consumenten voor het goedkoopste product. We moeten dus vooral inspelen op de mindset en ons verhaal om erboven uit te steken.”

Dezelfde smaak, betere leefomstandigheden
‘Zeg niet zomaar een ei tegen een ei’. Het zijn woorden die Bert verschillende keren uitspreekt tijdens ons gesprek. Maar om de verkeerde perceptie bij de consument te counteren, is een ei misschien wél gewoon een ei. “Bio-eieren hebben een iets lichtere dooier dan andere eieren. Voor veel mensen is dat een reden om ze niet te kopen en rijzen er vragen als ‘Smaakt dat wel goed?’ of ‘Zijn die eieren wel vers?’"
"Zeker de oudere generatie twijfelt vaak door de kleur die afwijkt van wat ze ‘gewoon’ zijn. Eens mensen over die drempel heen zijn en merken dat een bio-ei even lekker smaakt, zien we dat ze bio blijven kopen. Mensen kiezen vaak met wat er tussen hun oren zit.”

Veel mensen weten niet dat de ‘0’ in de code op je eierverpakking voor bio staat.
Onwetendheid
De lichtere kleur van de biodooier heeft nochtans een hele eenvoudige verklaring. “Biokippen krijgen sterk gecontroleerde biovoeding, waardoor hun weerstand beter is”, legt Julie uit. “Aan dat voer worden ook geen extra kleurstoffen toegevoegd die een donkere, oranje dooier opleveren. Terwijl een biotomaat of -wortel er vaak hetzelfde uitziet als een andere tomaat of wortel, zit dat bij eieren dus anders. En daar vallen heel wat mensen over."
"Dat die kleur anders is omdat biokippen veel meer ruimte en biologisch voedsel krijgen, is totaal niet bekend bij het grote publiek. Net zoals veel mensen niet weten dat de ‘0’ in de code op je eierverpakking staat voor bio.”

Zet bio-eieren op ooghoogte en niet ergens onderin. Samen kunnen we ervoor zorgen dat bio zichtbaarder wordt!
Gezamenlijke inspanningen
Om bio hoger op de agenda te krijgen, is er inspanning én samenwerking nodig. Van zowel bedrijven als Eieren Peetermans als de retailer en consument. “Wij verpakken onze eigen bio-eieren bewust in een groen doosje, zodat het meer opvalt als bioproduct”, geeft Bert mee.
Maar ook de winkeliers kunnen bijdragen volgens Julie. “Zet de bio-eieren bijvoorbeeld op ooghoogte en niet ergens onderin. Samen kunnen we ervoor zorgen dat bio zichtbaarder wordt. Duurzame woorden en waarden moeten omgezet worden in actie. En dat vraagt soms wel wat durf. Van alle schakels in de keten.”
Actueel

Liefde tussen de schappen
Patrick en Nancy vinden de liefde voor elkaar én Delhaize
Lees artikel

Column Luc Ardies
Eigen stoef
Lees artikel
