Fysieke winkel springlevend

5 min.

Trends & innovaties

De fysieke winkel is nog steeds erg in trek in België. Dat blijkt althans uit het 2022 Retail Report van Adyen. 64% van de ondervraagde Belgen geeft aan veel waarde te hechten aan een fysieke shopervaring. Ook wereldwijd shopt 59% van de consumenten nog steeds het liefst op locatie. Deze cijfers bevestigen onze eerdere bevindingen tijdens onze webinar met Steven Van Bellegem en de brainstorm met Prof Van Ossel. Onderaan dit artikel kan je beiden terugvinden. 

Fysieke winkels moeten wel meer bieden dan de producten en diensten die online te verkrijgen zijn. Ze moeten ook een contactpunt zijn waar de consument inspiratie opdoet voor zijn toekomstige aankopen.

Ongeveer de helft (53%) van de ondervraagden verwacht van zijn winkel dat het een aantrekkelijke locatie is waar het niet alleen over producten gaat. 38% van de Belgen geeft aan dat ze sinds de pandemie een nieuwe waardering hebben voor het aanraken, voelen, of fysiek uitproberen van producten voordat ze deze kopen.

Consumenten shoppen online voor het gemak, en in de winkel voor hun plezier.

Consumenten shoppen online voor het gemak, en in de winkel voor hun plezier.

Technologie als brug

De online en fysieke kanalen zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden, en consumenten verwachten steeds meer een ervaring waar beide naadloos op elkaar zijn afgestemd. Ze shoppen online voor het gemak, en in de winkel voor hun plezier. Nieuwe technologieën bouwen een brug tussen beide winkelervaringen.

Van kiosks om producten te bestellen die niet op voorraad zijn, digitale spiegels met augmented reality, tot nieuwe manieren om met QR-codes of mobiele apparaten te betalen: bijna vier op de tien (39%) Belgen geeft aan sneller te zullen shoppen bij retailers die technologie gebruiken om de winkelervaring te verbeteren.

Meer dan een derde (36%) van de Belgen is tijdens de pandemie ook meer app's van winkels gaan gebruiken dan voorheen. Dat is een stijging van 50% vergeleken met het onderzoek uit 2020. 

Shoppers willen méér beloond worden voor hun loyaliteit.

Shoppers willen méér beloond worden voor hun loyaliteit.

De Belg is veeleisend

Zo’n 64% van de Belgische respondenten zegt dat ze niet willen winkelen bij bedrijven die een slechte winkelervaring bieden – online of in de winkel. Shoppers willen ook beloond worden voor hun loyaliteit. Bijna zes op de tien (59%) Belgen vindt dat retailers hen beter moeten belonen voor het winkelen in hun winkels, bijvoorbeeld via een app om beloningen te ontvangen of via een loyaliteitsprogramma verbonden aan de betaalkaart.

Julien Marlier, Country Manager België van Adyen: “Het is belangrijk dat retailers aanwezig zijn op meerdere kanalen om een unieke winkelervaring te bieden, bijvoorbeeld door het gebruik van mobiele kassa’s zodat consumenten niet in de rij hoeven te staan. Belgische bedrijven moeten deze kans grijpen en van consumenten trouwe klanten maken.”

Over het Retail Report

Het onderzoek is uitgevoerd tussen eind 2021 en begin 2022 door Opinium Research bij 40.020 volwassenen, waaronder 1.000 Belgische respondenten en door Censuswide bij 11.530 bedrijven actief in de retail-, reis-, hotel- en voedingssector (waaronder 100 Belgische retailers).

Download hier het volledige Retail Report.

Gerelateerde artikels

Zo vind en bind je Generation Z
Het cv is passé

Anoniem rekruteren

Het cv is passé

5 min.
De bakstenen winkel herrijst

Retailexpert Els Breugelmans ziet geen Apocalyps

De bakstenen winkel herrijst

3 min.

Actueel

Oh, wat zijn die Hollanders slim!
"Winkelhiers zijn cruciaal voor onze economie"
Waarom Sam Vanderplancke (Carrefour Market Ekeren) Shopopop een no-brainer vindt
paginas-van-supermag-april24-hr.jpg

Super
MAG 2

SuperMAG nr. 2
April 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy