Onze sector maakt zich op voor een bijzonder uitdagend jaar. We vroegen aan vier experts hoe zij dé grootste uitdagingen inschatten en lieten hen een antwoord formuleren op vijf pertinente vragen. Deze week publiceren we elke dag een vraag en de bijhorende antwoorden.
Vraag 5
Door de digitalisering en automatisering zullen de operationele taken in de supermarkt verdwijnen. De toekomstige winkelbediende moet een meerwaarde bieden in de persoonlijke relatie met klanten. Hoe vul je deze belangrijke transitie in op een betaalbare wijze?
Luc Ardies, gedelegeerd bestuurder van Buurtsuper.be: “Zoals Steven Van Belleghem het uitdrukte tijdens onze webinar: Digital with a Human Touch. Investeer in automatisatie en zet de vrijgekomen tijd en middelen in om je medewerkers andere verantwoordelijkheden te geven. Motivatiepsycholoog Hermina Van Coillie wees me er recent op dat autonomie geven niet hetzelfde is als loslaten!”
Kris Volckaert, Vice President Affiliated Stores bij Delhaize Group: “De medewerker moet centraal staan in de merk- en winkelbeleving. We zien meer en meer verschuivingen naar taken die echte meerwaarde creëren voor de klantenbeleving. Overleg en cocreatie staan hierbij centraal om het totale winkelconcept futureproof te houden."
Walter Gelens, CEO van de Belgische Vereniging van Merkartikelfabrikanten (BABM): “Het is noodzakelijk dat de medewerkers zich focussen op klantgerichtheid, klantentevredenheid en service. Zeker verstogen kunnen een extra bieden.”
Gino Van Ossel, Professor Vlerick Business School: “Investeer in technologie die voldoende matuur is. Die haar toegevoegde waarde en betrouwbaarheid heeft bewezen, en die voldoende in prijs gedaald is om een korte terugverdientijd te garanderen. Het is een essentiële stap in de war for talent: meer technologie, minder mensen en een rijkere jobinhoud.”
Actueel

Online te bestellen
Paaseieren bestellen
Lees artikel

128 Delhaize-winkels
Buurtsuper.be begeleidt franchisenemers bij overname
Lees artikel
