Onze sector maakt zich op voor een bijzonder uitdagend jaar. We vroegen aan vier experts hoe zij dé grootste uitdagingen inschatten en lieten hen een antwoord formuleren op vijf pertinente vragen. Deze week publiceren we elke dag een vraag en de bijhorende antwoorden.
Vraag 3
Groeit het online shoppen en de thuisbezorging van boodschappen en maaltijden in de komende jaren nog? Hoe moeten buurtsupermarkten zich positioneren?
Luc Ardies, gedelegeerd bestuurder van Buurtsuper.be: “Buurtsupers moeten hun authentieke troeven extra in de verf zetten. Op hun eigen manier. En zich de vraag stellen hoe ze de klant nog goesting kunnen geven om te komen winkelen.”
Walter Gelens, CEO van de Belgische Vereniging van Merkartikelfabrikanten (BABM): “Tijdens de pandemie heeft iedereen geleerd om online boodschappen te doen. Vandaag zien we een lichte daling. De verwachting is dat dit op termijn opnieuw toeneemt. Proximity, connectie met de klant en service worden nog belangrijker. Met een lokaal accent en doordacht ondernemer-schap blijft dit dé toekomst van buurtsuper-markten.”
Gino Van Ossel, Professor Vlerick Business School: “Voor de zelfstandige supermarkten betekent e-commerce zowel een bedreiging als een kans. Omdat ze nooit zo efficiënt zullen werken als de centrales, kiezen buurtsupers er vaak voor om niet te investeren. Tegelijkertijd is het een kans: door de verdere groei van e-commerce wordt een krimp van het aantal vierkante meter supermarkt onvermijdelijk. Vooral het aantal grotere en geïntegreerde supermarkten zal teruglopen. Dat biedt kansen voor de overblijvende zelfstandige supermarkten.”
Actueel

Carrefour Express Lovendegem
Vader en zoon stoppen er mee
Lees artikel

Would Be Chef
Coöperatie Hoogstraten strikt Sven Ornelis als ambassadeur
Lees artikel
