De foodretail in 2023: experts aan het woord

3 min.

Experts over 2023

Onze sector maakt zich op voor een bijzonder uitdagend jaar. We vroegen aan vier experts hoe zij dé grootste uitdagingen inschatten en lieten hen een antwoord formuleren op vijf pertinente vragen. Deze week publiceren we elke dag een vraag en de bijhorende antwoorden. 

Vraag 2

Retailers verkopen meer huismerken. Leveranciers worden onder druk gezet om hun producten goedkoper te produceren. Met een spiraal van ‘downtrading’ als gevolg?

Luc Ardies, gedelegeerd bestuurder van Buurtsuper.be: “Zeker en vast! Kijk maar naar een aantal buurlanden waar je in supermarkten nauwelijks nog kwalitatieve producten vindt. We riskeren onze bourgondische eetcultuur te verloochenen. Met Buurtsuper.be proberen we parlementsleden en bevoegde ministers ertoe te bewegen om – minimaal op de verse producten – wettelijke beperkingen rond stuntpromoties op te leggen.” 

Kris Volckaert, Vice President Affiliated Stores bij Delhaize Group: “Bij Delhaize zijn de nationale merken en ons huismerk perfect complementair. De evolutie van de koopkracht stuurt het consumptiegedrag, en door te blijven inzetten op deze complementariteit bieden we aan elke klant de juiste keuze. We blijven inzetten op permanente innovatie om niet weg te glijden in de ene of andere richting.”

Walter Gelens, CEO van de Belgische Vereniging van Merkartikelfabrikanten (BABM): “Dit is inderdaad een risico. Retailers nemen ook veel minder marge op huismerken. Daardoor komt de winstgevendheid onder druk. Je kunt alléén op langere termijn overleven door een vergelijkbare centenmarge te vragen voor huismerken en A-merken, door de omzet per vierkante meter te verhogen en de logistiek efficiënter te maken.

Gino Van Ossel, Professor Vlerick Business School: “De consument past zijn koopgedrag aan in functie van de omstandigheden. Gelukkig stijgt het consumentenvertrouwen opnieuw, zodat dit een tijdelijk fenomeen kan zijn. De uitweg is eenvoudig: speel als supermarktuitbater én als fabrikant in op de reële behoeften van de consumenten. Soms kiest de consument voor goedkoop, soms voor producten met toegevoegde waarde. In veel categorieën zien we trouwens een trend naar ‘minder maar beter’. Het bierschap is daar een uitstekend voorbeeld van: minder pils en meer speciale bieren.”

Gerelateerde artikels

De foodretail in 2023: experts aan het woord
De foodretail in 2023: experts aan het woord
De foodretail in 2023: experts aan het woord

Actueel

Oh, wat zijn die Hollanders slim!
"Winkelhiers zijn cruciaal voor onze economie"
Waarom Sam Vanderplancke (Carrefour Market Ekeren) Shopopop een no-brainer vindt
paginas-van-supermag-april24-hr.jpg

Super
MAG 2

SuperMAG nr. 2
April 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy