Onze sector maakt zich op voor een bijzonder uitdagend jaar. We vroegen aan drie experts hoe zij dé grootste uitdagingen inschatten en lieten hen een antwoord formuleren op vijf pertinente vragen. Deze week publiceren we elke dag een vraag en de bijhorende antwoorden.
Vraag 1
Zowel voor fabrikanten als retailers zijn de kosten fors gestegen. De sterke concurrentie in onze sector laat niet toe dat we die volledig doorrekenen. Welke impact heeft dit de komende jaren op de rendabiliteit?
Luc Ardies, gedelegeerd bestuurder van Buurtsuper.be: “Internationale ketens kunnen (tijdelijk) met verlies verkopen. Zelfstandige supermarkten moeten altijd marge creëren om hun kosten te betalen. Buurtsuper.be organiseert jaarlijks een meeting met de top van de franchisegroepen om dit aan te kaarten. Los daarvan vind ik dat we te snel de neiging hebben om discountformules achterna te hollen in hun lageprijzenpolitiek. Uiteraard moet je concurrentieel blijven, ook op prijsniveau, maar soms riskeer je hierdoor je eigen kwaliteitspositionering te verliezen.”
Walter Gelens, CEO van de Belgische Vereniging van Merkartikelfabrikanten (BABM): “De overheid moet voor een level playing field zorgen. De belastingen, accijnzen en (energie) kosten liggen bij ons veel hoger dan in de omringende landen. De overheid moet ingrijpen en meer zuurstof geven aan alle schakels in de keten.”
Gino Van Ossel, Professor Vlerick Business School: “De druk op de marges kan het einde betekenen voor de minst performante spelers met de minste financiële reserves. Dat geldt zowel voor supermarkten als voor fabrikanten, en in het bijzonder voor zelfstan-dige supermarkten en kmo’s. Tegelijkertijd mag je het effect op lange termijn niet onderschatten. Enerzijds is dit een versnel-ling van een onvermijdelijke evolutie. Anderzijds zorgt een shake-out wel voor meer ademruimte bij de overlevers.”