Cultuurverandering in franchiserelaties

2 min.

Verhalen

Is het een diepgewortelde rebelse koppigheid of gewoon een andere kijk op datgene wat afgelopen week werd gepubliceerd over de food retail? Luc Ardies kruipt in zijn pen om iets wat hem opvalt – in goede of slechte zin – te delen. Een nieuwe dwarse column over veranderde houding van Albert Heijn. 

Het vakblad Distrifood wijst erop dat de deal die Albert Heijn in Nederland met de franchisenemers heeft gesloten, meer is dan alleen een overeenkomst. Bij onze noorderburen spreekt men zelfs van een heuse cultuurverandering in Zaandam.

Albert Heijn verkondigde in december vorig jaar trots dat het bedrijf een zogeheten B Corp-certificering mocht ontvangen, die staat voor bedrijven ‘die voldoen aan hoge standaarden op het gebied van sociale en milieuprestaties, transparantie en verantwoordelijkheid’. Die aankondiging werd toen door de franchisenemers op hoongelach onthaald.

In tegenstelling tot Jumbo slaagde Albert Heijn er lange tijd niet in om een akkoord te sluiten met haar franchisenemers over de online verkoop. Na het opstarten van een slepende procedure tegen Albert Heijn — die pas in hoger beroep door de franchisenemers werd gewonnen — is er nu een oplossing uitgewerkt voor het langlopende conflict over de onverdeelde marge, een online verdeelsleutel en afspraken over het gebruik van digitale schermen en winkelmarketing.

Zeker wanneer franchisegevers het commerciële beleid steeds meer willen centraliseren, werkt een ‘wij tegen zij’-mentaliteit bijzonder destructief.

Luc Ardies

Wat minstens even belangrijk is, is de veranderde houding van Albert Heijn. De keten reikt de hand — en meer dan dat. Het lijkt op een echte cultuurverandering binnen de organisatie van Albert Heijn.

Ook in België is er regelmatig commotie over eenzijdige beslissingen die franchisegevers nemen en die een impact hebben op het verdienmodel van de aangesloten franchisenemers. Dergelijke fricties kruipen onder de huid van zelfstandige ondernemers en tasten het noodzakelijke vertrouwen aan. Zeker wanneer franchisegevers het commerciële beleid steeds meer willen centraliseren, werkt een ‘wij tegen zij’-mentaliteit bijzonder destructief op momenten waarop bijna blind vertrouwen in de sturing door de franchisegever noodzakelijk is.

Hopelijk kan ook het Belgische franchisemodel evolueren naar een meer volwassen relatie, waarbij structureel overleg de voorkeur krijgt boven procedureslagen.

Gerelateerde artikels

Shelfmade podcast: Inclusie in de praktijk
Gekozen Product van het Jaar levert behapbare consumententrends
Warme winkel met lokale troeven

Actueel

Simple comme bonjour

Column Luc Ardies

Simple comme bonjour

2 min.
Mascotte en extra medewerker: Broelie steelt de show
Multipurpose AI-robot als extra collega in je winkel
cover-van-supermag-juni2025-hr.jpg

Super
MAG 3

SuperMAG nr. 3
Juni 2025

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy