Copernicaanse revolutie

2 min.

Personeel
SuperMAG

Luc Ardies schreef deze keer de column voor het HR dossier in ons magazine. Hij heeft het in die column over een 'Copernicaanse revolutie': "Het hr-denken in ‘rollen’ in plaats van ‘functies’ is een cruciale eerste stap.” Lees zijn volledige column hieronder. 

In de 20e eeuw ontwikkelden organisaties klassieke organogrammen, functiebeschrijvingen en -classificaties met strakke taakbeschrijvingen om vat te krijgen op de interne structuren en de buitenwereld. Dat werkt niet meer ...

Onze samenleving en even snel wijzigende klantenwensen noodzaken dat bedrijven hun structuur kantelen zodat medewerkers in de frontlinie meer verantwoordelijkheid krijgen én voldoende gemotiveerd zijn om die ook te nemen. 

Het hr-denken in ‘rollen’ in plaats van ‘functies’ is een cruciale eerste stap. Wat wil de organisatie bereiken en hoe kan de medewerker hiertoe bijdragen? Rollen hebben een positief effect op het engagement en de motivatie omdat de eigen bijdrage voor medewerkers duidelijker wordt.

Ook de retail zelf is in volle ontwikkeling. Automatisering en digitalisering (e-commerce) zorgen ervoor dat bepaalde winkelconcepten zich moeten heruitvinden. In welke mate en hoe snel het marktaandeel van e-commerce verder zal groeien is koffiedik kijken. Maar de fundamentele vraag voor servicegerichte winkels is hoe ze de klant nog goesting kunnen geven om regelmatig zelf boodschappen te doen in plaats van die thuis te laten bezorgen. 

Samen met het klassieke winkelconcept zijn ook de competenties van medewerkers en de hr-aanpak aan een grondige transitie toe. Noem het gerust een ‘Copernicaanse revolutie’. ‘Rollen’ in plaats van ‘functies’.

Zo zal een  kassierster bijvoorbeeld vervangen worden door iemand die verantwoordelijk is voor de check-out. Omdat dit de plaats is waar klanten een laatste, maar o zo belangrijke indruk van hun complete winkelbeleving opdoen, krijgt die rol zowel voor de medewerker zelf als voor de servicegedreven buurtsuper veel meer waarde.  

Gerelateerde artikels

Stap voor stap naar verpakkingsvrij
Diversiteit in de rekken én in de kantine
“Moeten op meer aanbodgedreven manier naar arbeidsmarkt kijken”

Actueel

Surf mee op de grote Superbuurt-mediacampagne
Ombouw winkels naar Comarkt/Comarché afgerond
Stap voor stap naar verpakkingsvrij
paginas-van-supermag-april24-hr.jpg

Super
MAG 2

SuperMAG nr. 2
April 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy