Consument kiest vaker voor bio


Coronacrisis
Trends & innovaties

De voorbije tien jaar groeiden de biobestedingen in België gemiddeld met 11% per jaar (of met 98% tussen 2009 en 2019). Het globale aandeel van bioproducten in België stijgt uit boven de 3%. Dit bio-aandeel verschilt wel sterk van product tot product. De vleesvervangers hebben het grootste bio-aandeel (20%), gevolgd door eieren (9%) en groenten (6%). Vleeswaren bengelen achteraan met het laagste bio-aandeel (minder dan 1%). 

Verse producten zitten ook in de lift. Zo noteerden we in maart en april van 2020 een wekelijkse stijging in de aankopen van verse voeding van gemiddeld 17% in waarde. De koplopers waren: groenten (+28%), fruit (+24%) eieren (+23%) en aardappelen (+20%). 

In absolute cijfers zijn de welgestelde gezinnen met kinderen en de welgestelde gepensioneerden de belangrijkste groep biokopers. De gezinnen met kinderen met een beperkt inkomen hebben het laagste bio-aandeel (1,6%). Deze bevolkingsgroep heeft zijn bio-aandeel wel verdubbeld sinds 2010. 

De buurtsupermarkt is het derde belangrijkste kanaal (na de klassieke grote supermarkt en de biowinkels) voor biovoeding, maar wint in 2020 terrein. Door de lockdownmaatregelen (her)ontdekt de Belg zijn buurt en ook de buurtsupermarkt. Dit kanaal laat de hoogste groeicijfers optekenen, tussen de 35 en de 55% meeromzet per week. Voor versproducten ligt deze meeromzet zelfs tussen de 35 en 70%.

Meer weten over biologische voeding? Surf dan naar www.allesoverbio.be

Het onderzoek is een bundeling van verschillende studies in opdracht van VLAM door het onderzoeksbureau InSites Consulting, iVox en GfK.

Gerelateerde artikels

Zo vind en bind je Generation Z
Het cv is passé

Anoniem rekruteren

Het cv is passé

5 min.
De bakstenen winkel herrijst

Retailexpert Els Breugelmans ziet geen Apocalyps

De bakstenen winkel herrijst

3 min.

Actueel

Netwerkavond speciaalzaken bij Duroc d'Olives
“We staan voor een copernicaanse revolutie”
Stap voor stap naar meer plantaardige voeding met halfhalf
cover-van-supermag-feb2024-hr.jpg

Super
MAG 1

SuperMAG nr. 1
Februari 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy