Boodschappen doen in het ‘Nieuwe Normaal’

4 min.

Trends & innovaties

Marketing Development organiseerde in opdracht van Buurtsuper.be, de unizo-organisatie van supermarkten, een ruime consumentenbevraging over hun aankoopgedrag voor en tijdens Corona en hun verwachtingen in het ‘Nieuwe Normaal’.

Belangrijkste resultaten

  1. Online boodschappen doen wordt ‘blijver’ in post-corona tijdperk, maar consument verwacht ook persoonlijk onthaal en winkelbeleving 
  2. Zelfstandige buurtsuper en (franchise)centrale moeten elkaar aanvullen op online én fysiek gebied

Meer dan de helft (55%) bestelde tijdens de coronacrisis online voedingsmiddelen of complete maaltijden en lieten die thuisbezorgen. Bij -45 jarigen loopt dit aantal op tot bijna 8 op 10 en vooral in de steden was deze thuisbelevering populair. Online boodschappen kenden in de provincies Antwerpen en Oost-Vlaanderen geen boost, maar mogelijk was e-commerce daar eerder al sterk ingeburgerd.

‘Gemak’ en ‘verwenmomenten’ waren de voornaamste drijfveren voor online bestellen en thuisbelevering. Opvallend dat de West-Vlamingen vooral de verwenmomenten aangeven als aanleiding om tijdens de coronacrisis online te bestellen en thuis te laten bezorgen (maaltijden als vervanging van restaurantbezoek!).

Meer dan de helft (55%) bestelde tijdens de coronacrisis online voedingsmiddelen of complete maaltijden en lieten die thuisbezorgen. Bijna 3 op 4 geeft aan dat ze dat ook na de coronacrisis zullen blijven doen!

Iets minder dan de helft (45%) van de consumenten verkozen het klassieke winkelbezoek en het sociaal contact was hiervoor de voornaamste reden. Maar bijna 3 op 4 van die consumenten die online boodschappen bestelde geeft aan dat ze dat ook na de coronacrisis zullen blijven doen!

Wat zijn, in het ‘Nieuwe Normaal’, de specifieke consumentenverwachtingenten aanzien van de buurtsuper? Buurtsupermarkten moeten snelle en efficiënte boodschappen mogelijk maken, maar tegelijkertijd blijft ook het persoonlijk contact en de winkelbeleving tijdens een fysiek winkelbezoek belangrijk. Jongeren neigen vooral naar het snel en efficiënt winkelen en de oudere consumenten hechten dan weer belang aan de ‘winkelbeleving’ (sociaal contact, advies, enz.).

Tot slot blijft 6 op 10 consumenten zweren bij het klassieke winkelbezoek, maar vindt bijna 4 op 10 consumenten toch dat ze bij de buurtsuper ook online moeten kunnen bestellen, waarvan iets meer dan de helft thuis wil beleverd worden en iets minder dan de helft bereid is om de boodschappen in de winkel zelf op te halen.

Het online shoppen zal dus ook in de food sector opmars maken. Hopelijk kunnen onze leden hierbij rekenen op hun (franchise)centrales.

Onze conclusie? “Het online shoppen zal dus ook in de food sector opmars maken. Hopelijk kunnen onze leden hierbij rekenen op hun (franchise)centrales. Die zullen op hun beurt blij zijn met een fijnmazig netwerk van zelfstandige buurtsupers die zich onder de lokale kerktoren onderscheiden met een persoonlijk onthaal van de consument”, aldus Luc Ardies van Buurtsuper.be

 

Gerelateerde artikels

Voedingsprijzen stijgen

Pas stabilisatie in voorjaar 2022

Voedingsprijzen stijgen

3 min.
Age-friendly buurt heeft nood aan age-friendly buurtsuper
Drie keer meer uitgegeven aan afhaalmaaltijden

Actueel

Voortaan slechts één test
Traditionele streekproducten
Op de fiets voor buurtsupers en speciaalzaken
cover-supermag-okt-2021-hr.jpg

Super
MAG 4

SuperMAG nr. 4
Oktober 2021

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Franchise
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Info & advies

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy