Antwerpse buurtwinkel Atelier N°11

3 min.

Speciaalzaak

Op de hoek van de Fruithoflaan en de Sint-Theresiastraat in Berchem is al 70 jaar een buurtwinkel te vinden. Zeven jaar geleden stapte handelsingenieur Karel Lambrecht (31) mee in de buurtwinkel van zijn ouders Wim en Annick. Hij vormde de zaak om tot Atelier N°11, een sfeervolle delicatessenzaak met unieke, kwaliteitsvolle, ambachtelijke voedingswaren én een koffiebar. 

Bekijk hieronder ook de reportage op Trends / KanaalZ met reactie van Luc Ardies. 

Lees verder onder foto.

Nu het concept zijn succes heeft bewezen - de omzet van Atelier N°11 is meer dan verdubbeld op vijf jaar tijd - wil zoon Lambrecht zijn buurtwinkel via franchising naar de rest van Vlaanderen brengen. De komende vijf jaar moeten er tien nieuwe zaken openen, startend in de provincie Antwerpen.

“Atelier N°11 brengt de beste slager, bakker, traiteur, kaaswinkel, groenteboer én koffiebar samen in één pand,” zegt Karel Lambrecht. “Terwijl er de afgelopen jaren heel wat bakkers, slagers en delicatessenzaken uit het straatbeeld verdwenen, willen wij dé gezellige buurtwinkel met ruimte voor ontmoetingen, terugbrengen.” Om zijn ambities waar te maken, gaat de ondernemer op zoek naar franchisenemers.

Elke dag zakken honderden klanten af naar de familiezaak voor het uitgebreide assortiment aan traiteur- en charcuterieproducten, bakkerij en patisserie, groenten en fruit, kaas en wijn, koffie en thee én zoete en zoute delicatessen. Wie honger of dorst heeft, kan zich voor koffie, ontbijt, lunch, dessert of apero installeren in de bijhorende bar.

We hebben enkel unieke producten; zijn ze elders te vinden, dan halen we ze uit ons assortiment.

We hebben enkel unieke producten; zijn ze elders te vinden, dan halen we ze uit ons assortiment.

“Klanten blijven terugkomen omdat ze bij ons altijd producten van topkwaliteit vinden en met de glimlach bediend worden. We hebben ook enkel unieke producten; zijn ze elders te vinden, dan halen we ze uit ons assortiment,” verklaart Lambrecht het succes.

“De groenten en het fruit in onze winkel smaken intenser dan die uit de supermarkt, omdat we enkel samenwerken met toptelers. Ons brood en gebak wordt verzorgd door Manus, één van de beste bakkers van Antwerpen. En kom je hier ontbijten, dan mag je uit de charcuterietoog kiezen uit een ruim aanbod ambachtelijk beleg. Een sneetje Comté? Een bepaald type salami? We snijden het vers voor je af. Dat verschil proef je.”

Lambrecht focust met zijn winkelconcept op kwaliteit en beleving in plaats van prijssetting. Klanten zijn namelijk bereid ietsje extra te betalen voor de allerbeste kwaliteit.

Lambrecht focust met zijn winkelconcept op kwaliteit en beleving in plaats van prijssetting. Klanten zijn namelijk bereid ietsje extra te betalen voor de allerbeste kwaliteit.

Inspiratie deed Lambrecht op tijdens zijn studies handelsingenieur, terwijl hij zich voor zijn thesis verdiepte in de ‘channel blurring’ trend, waarbij de grenzen tussen retail, horeca en cultuur vervagen. “Door een koffiebar met – hoe kan het ook anders – de betere koffie toe te voegen aan het winkelconcept, ontstond een gezellige ontmoetingsplaats waar jong en oud, flexwerkers, gezinnen… kunnen ontbijten, lunchen of ter plaatse kunnen genieten van onze topproducten."

"Zo kunnen we meerdere klantbehoeften tegelijkertijd vervullen en hebben bezoekers een unieke winkelervaring, weg van het klassieke supermarktgevoel.” Daarnaast organiseert Atelier N°11 geregeld proeverijen, workshops en culturele avonden.

Lambrecht focust met zijn winkelconcept op kwaliteit en beleving in plaats van prijssetting. Klanten zijn namelijk bereid ietsje extra te betalen voor de allerbeste kwaliteit. Het is een strategie die duidelijk zijn vruchten afwerpt, want de afgelopen vijf jaar steeg de omzet van Atelier N°11 met 120% naar 1,325 miljoen euro in 2023. De omzetverwachting voor 2024 bedraagt 1,5 miljoen euro (+12,5%). Een equivalent van zeven voltijdse werkkrachten is dagelijks aan de slag in de winkel.

Gerelateerde artikels

Duurzame vishandel met groeiambitie
Aantal foodspeciaalzaken daalt
Netwerkavond speciaalzaken bij Alfa Fish

Actueel

Netwerkavond met Delen Private Bank
"Buurtsupers ontzorgen met Superbuurt"
Geen vervanging voor gepensioneerde winkelbedienden
schermafbeelding-2024-06-18-om-07-45-36.png

Super
MAG 3

SuperMAG nr. 3
Juni 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy