Al drie generaties vers en vriendelijk

4 min.

Winkelopeningen
SuperMAG
Verhalen

Celine Van Laecke en haar man Mathias Sarrazin, allebei dertig, openden onlangs de deuren van hun vernieuwde Spar in Eke. Celine is al de derde generatie in haar familie die het buurtsuper-DNA draagt. “De focus op vers en dat ruimtelijke gevoel, dat vonden mijn ouders ook al belangrijk”, vertelt ze.

Celines grootvader had een melkronde en haar grootmoeder een superette in Aalter die later uitgroeide tot een supermarkt. Haar ouders namen de winkel over in 1990 en vormden hem om tot een Spar-winkel. Celine voelt al van jongs af aan dat haar toekomst daar ook ligt. Wanneer ze afstudeert is het nog te vroeg voor haar ouders om te stoppen. Als 23-jarige neemt ze daarom in 2015 een buurtsuper over in Eke. 

Hoe voelde die grote sprong voor haar? “Ik heb daar nooit bij stilgestaan,” vertelt ze “omdat het voor mij zo evident was dat ik dat ooit zou doen.” De mensen in het kleine, gezellige Eke ontvangen haar met open armen. “Ik ben meteen boven de winkel gaan wonen en de mensen kwamen zich spontaan voorstellen. Ik heb ook wel het geluk gehad om vanaf dag één op een goeie groep medewerkers te kunnen rekenen.”

We zijn zeer complementair. Mathias is technisch onderlegd. Commercieel ben ik dan weer sterker.

We zijn zeer complementair. Mathias is technisch onderlegd. Commercieel ben ik dan weer sterker.

Vers en vriendelijk

De buurtsuper stond al drie jaar over te nemen. Er was niet meer in geïnvesteerd en de zaak draaide slecht. “De winkel had het imago van duur te zijn en niet vers of klantvriendelijk. En net daar wilde ik op inzetten. Dus hebben we een lichte remodeling gedaan en heel sterk ingezet op het versaanbod. Het was hard werken. Ik heb altijd het gevoel gehad dat ik van onder nul moest starten. Maar we zijn nu acht jaar verder en de klanten zijn die tijd gelukkig al lang vergeten.” 

In 2018 stapt Mathias, intussen ook Celines echtgenoot, in het team. Hij is ingenieur bouwkunde en werkte vier jaar als projectleider in de bouwsector. “Op dat moment wou ik de winkel nog absoluut alleen doen. Maar dat is snel gekeerd”, lacht Celine. “Na twee maanden of zo hielp hij al mee. We zijn zeer complementair. Mathias – een boerenzoon – heeft zich toegelegd op de versafdeling. Technisch ben ik van niets op de hoogte. Commercieel ben ik dan weer sterker.”

Mathias is volgens zijn echtgenote ook een krak in logistiek en werkmethodes. “Waar ik een probleem zie, ziet Mathias altijd een oplossing. Vaak door het gewoon op een andere manier aan te pakken. Echt de kwaliteit van een ingenieur”, glimlacht ze. De samenwerking gaf een serieuze boost aan de winkel. “En het is veel leuker om het met twee te doen: je hebt een klankbord, je deelt de verantwoordelijkheid. Eerlijk? Moest Mathias nu zeggen: ik stop, dan stop ik ook.”

Mathias doet de volledige coördinatie van de verbouwing én werkt ook effectief mee, tot groot plezier van de klanten.

Mathias doet de volledige coördinatie van de verbouwing én werkt ook effectief mee, tot groot plezier van de klanten.

Bouwmicrobe

Toen Mathias in de zaak stapte, begonnen ook de eerste grote verbouwingsplannen te groeien. In mei van dit jaar gingen ze aan de slag. Mathias doet de volledige coördinatie én werkt ook effectief mee, tot groot plezier van de klanten. “Ah ja, da’s mijn hobby. De laatste maanden waren wel wat druk. Zowel ondernemer zijn, als coördinator, klusjesman, aannemer en kuisploeg. Maar omdat we perfect wisten wat we wilden, was het moeilijk om dat uit handen te geven.” 

Om de impact voor de klanten zo klein mogelijk houden, blijft de winkel open tijdens de verbouwing. Alle rayons, met uitzondering van de koelingen, blijven tot het laatste moment staan. “Voor de klanten was het wel geestig om in die periode langs te komen. Iedere week zagen ze verandering”, vertelt Mathias.  

Op 25 augustus kunnen Mathias en Celine met veel trots hun vernieuwde Spar openen. De winkel kreeg aan de buitenkant een volledig nieuwe look. De ingang verhuisde naar de zijkant en staat nu centraal op de parking, die ook volledig wordt heraangelegd. Met nieuwe koelingen, een CO2-centrale, warmterecuperatie en LED-verlichting kiezen Mathias en Celine voor duurzame oplossingen. 

Mama zegt altijd: de winkel is uw living. En dat klopt. We zitten hier zodanig veel dat het ook een leuke plaats moet zijn, voor iedereen.

Mama zegt altijd: de winkel is uw living. En dat klopt. We zitten hier zodanig veel dat het ook een leuke plaats moet zijn, voor iedereen.

Mathias beslist ook om bijna alle koelingen af te sluiten met deuren. Op dat moment een gok maar nu zijn ze gelukkig met die keuze. “Met alles wat er momenteel gebeurt op de energi-markt, zou het zelfs vreemd zijn om niet te doen”, legt hij uit. Op heel korte termijn moeten er ook nog zonnepanelen op het dak komen. 

Van de 350 m2 die wordt bijgezet gaat er 250 m2 naar de winkel en 100 m2 naar het atelier. Maar bovenal kreeg de winkel een open ruimtegevoel met een centraal gelegen versafdeling. Mathias installeerde ook een verseiland – een verhoogde verstoog – aan de ingang van de winkel. “We werkten de laatste jaren veel in het atelier waardoor er soms geen medewerker meer in de winkel aanwezig was”, vertelt hij. “Op het nieuwe verseiland is altijd iemand aan het werk die aanspreekbaar is voor de klanten. We zijn nog maar een week open, maar merken wel al dat dat echt het hart van de winkel wordt.”

“Ik vind dat we zijn geslaagd in ons opzet”, vertelt Celine trots. “We merken het al in onze cijfers: de versomzet steeg van 55% naar 59%.” “We willen naar 60% gaan maar die laatste percenten zijn de moeilijkste”, vult Mathias aan. Celine wilde tenslotte ook een aangename werkruimte creëren. “Mama zegt altijd: de winkel is uw living. En dat klopt. We zitten hier zodanig veel dat het ook een leuke plaats moet zijn, zowel voor de medewerkers als voor de klanten als voor ons.” 

Buurtsuper DNA

Waar zijn ze hun ideeën en inspiratie gaan halen? Celine: “Ik heb veel meegekregen van mijn familie. De focus op vers en dat open gevoel, dat vonden mijn ouders ook al belangrijk. Ik heb geleerd van mijn vader dat kwaliteit niet altijd het allerbeste aanbieden is, maar vooral een constante kwaliteit aanbieden. Een passie voor lekker eten en zoeken naar producten die nét anders zijn, ook dat hebben ze meegegeven. En het belang van een goed team uiteraard. Het zijn tenslotte je medewerkers die je winkel maken.” 

Dat team volgde voor de verbouwing het Me & my team traject bij PMO. “We waren eerst van plan om het erna te doen. Maar Jo heeft ons overtuigd om de opleiding te volgen voor de transformatie, net om de medewerkers mee te krijgen. En daar hebben we nog geen moment spijt van gehad.” 

We zijn heel sterk in ons versaanbod. Dus waarom het niet aan de man brengen via een digitale weg?

We zijn heel sterk in ons versaanbod. Dus waarom het niet aan de man brengen via een digitale weg?

Online winkelen

Na het bezoek aan Nino Seafood met Buurtsuper.be beslisten ze dit voorjaar ook om een webshop te lanceren. Na lang aarzelen. “Want we kunnen toch nooit op tegen de grote spelers. Anderzijds zijn we heel sterk in dat versaanbod. Dus waarom het niet aan de man brengen via een digitale weg? We merken dat het echt aanslaat. En we hebben eigenlijk nog bijna geen reclame gemaakt.”  

Alles wat je kan bestellen in de winkel vind je ook online terug: kaasschotels, ontbijtmanden, gourmets, charcuterieschotels … en verse broodjes op zondag. Opvallend: klanten doen vooral ’s avonds hun bestellingen, tussen 21 en 24 uur. “We hebben nog geen enkele bestelling overdag binnengekregen”, vertelt Mathias. 

Op het moment van het interview is Celine hoogzwanger van een tweede kindje, een broertje of zusje voor de tweejarige Margaux. De plannen voor de nabije toekomst zijn dus duidelijk: “Eerst dat kindje op de wereld zetten en dan wat aandacht voor het gezin”, besluit ze. “En dan een of twee jaar hard aan de winkel werken tot alles weer op de rails zit”, besluit ook Mathias.   

Gerelateerde artikels

Sleutel mee aan de workforce managementtool van BookU
Albert Heijn Diest

Winkelopening

Albert Heijn Diest

2 min.
Carrefour Market Ekeren springt mee op de kar van e-commerce

Actueel

Buurtsuper.be reageert in Trends en op Kanaal Z op stuntpromoties
Worden jullie Buurtsuper van het jaar 2024?
Vlaams voedingsgedrag ontrafeld
paginas-van-supermag-april24-hr.jpg

Super
MAG 2

SuperMAG nr. 2
April 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy