Winkeldiefstal blijft een grote zorg voor buurtsupers en speciaalzaken. Kunnen AI-systemen die verdachte gedragingen herkennen via bestaande bewakingscamera’s hierbij een oplossing bieden? Wij gingen na wat er juridisch wél en niet mag in België.
Wie naar veiligheid in een supermarkt kijkt, ziet een rayon met heel wat schappen. Van winkeldiefstal en cashbeheer tot de impact die AI-systemen daarop hebben. In het minidossier in ons SuperMAG zoomen we in op enkele hot topics. Zoals de wetgeving rond AI-systemen op bewakingscamera’s – denk aan de Camerawet en de GDPR- en AI-wetgeving. Wat mag en wat niet? Je leest het in dit artikel.
Die camera- en AI-technologie past alvast absoluut in het straatje van Profit Protection Services, die focust op diefstalpreventie en beveiliging met enkele ingenieuze technologische systemen. Door hun samenwerking met grootmacht in winkelinrichting HMY staan ze vandaag nóg sterker.
We zaten ook met Brink’s Solutions rond de tafel en hadden het over hun slimme cashtechnologie. Is cash een blijvertje binnen de retail? Ze doen hun veilige RetailBox en Paystation uit de doeken.
Ontdek het verhaal van Brinks hieronder en dat van Profit Protection Servicesbinnenkort op onze site of lees ze nu via de link naar het mini-dossier onderaan. javascript:void('Knippen')
1. Camerawet
Het gebruik van AI-gestuurde bewakingscamera’s is toegestaan, op voorwaarde dat ze uitsluitend ingezet worden om misdrijven zoals winkeldiefstal te voorkomen, vast te stellen of op te sporen. De camera’s mogen niet gekoppeld zijn aan databanken met persoonsgegevens, behalve bij ANPR-camera’s (voor nummerplaatherkenning).
Gezichtsherkenning of andere vormen van biometrische identificatie zijn verboden. Verder moet je de verplichtingen uit de zogenoemde Camerawet naleven: je camera registreren via www.aangiftecamera.be, een register van beeldverwerkingsactiviteiten bijhouden en een duidelijk pictogram aan de ingang van de bewaakte zone plaatsen.
2. GDPR en AI-wetgeving
Volgens artikel 22 van de GDPR-wetgeving mogen beslissingen met belangrijke gevolgen (zoals iemand als verdacht aangeven) niet volledig geautomatiseerd gebeuren. Er moet altijd menselijke controle zijn. Een winkelmedewerker mag een klant dus pas aanspreken nadat hij of zij de camerabeelden zelf heeft nagekeken.
Daarnaast ben je als winkeluitbater verplicht om klanten duidelijk te informeren over het gebruik van AI, bijvoorbeeld via borden bij de ingang en een privacyverklaring.
3. Wet op de Private Veiligheid
Continu en georganiseerd in real time monitoren (zoals in een bewakingscentrum) wordt beschouwd als een bewakingsactiviteit en dat mag enkel door erkende bewakingsagenten gebeuren. Niet-continu monitoren – bijvoorbeeld wanneer AI een alarm geeft en een medewerker dan zelf even meekijkt – mag wel, zolang het doel is om onmiddellijk in te grijpen bij een misdrijf zoals een winkeldiefstal.
Let op: winkelinspectie of het controleren van klanten bij een vermoeden van diefstal geldt als uitgangscontrole en mag enkel uitgevoerd worden door een erkende bewakingsagent. Die mag onder bepaalde voorwaarden een klant aanspreken en de handbagage controleren. Gewoon winkelpersoneel mag dat niet.
Winkelmedewerkers mogen bij een vermoeden van winkeldiefstal – bijvoorbeeld na een AI-alarm – een klant wél aanspreken, op voorwaarde dat dit gebeurt op basis van een concreet vermoeden en op een beleefde, niet-dwingende manier. Vragen of iemand misschien vergeten is iets te betalen, kan dus gerust. Ook de politie verwittigen, blijft altijd een optie. Wat niet mag: klanten tegen hun wil vasthouden of hun handtas controleren zonder toestemming.
Brink's
Profit Protection Services (PPS) & HMY
Twee experts, één slimme totaaloplossing voor retailers
Lees verhaal
Actueel
33 winkels in Brussel en Wallonië
Ekoplaza wordt Färm
Lees artikel
Belgen kopen alsmaar minder Belgische voeding
Belgische voedingsindustrie blijft groeien, vooral door export
Lees artikel