AI in de bakkerij

2 min.

Trends & innovaties

Bakkerijketens gebruiken artificiële intelligentie om te voorspellen welke producten hun klanten zullen kopen. Dat leidt tot minder verspilling en garandeert dat winkels in huis hebben wat de klanten willen.

Check hieronder het artikel uit De Tijd. 

De Oost-Vlaamse bakkerijketen Aernoudt investeerde in software die uitrekent hoeveel producten een winkel nodig heeft. "We hebben 35 winkels. Elke heeft zijn eigen karakteristieken: wat mensen kopen en wanneer de drukke momenten zijn", zegt co-CEO Carolien De Sutter. "We moesten steeds vaker producten weggooien."

Het algoritme houdt rekening met tal van parameters: verkoopcijfers uit het verleden, het weer, vakantiedagen, promoties die tot een meerverkoop leiden en zelfs de sluitingsdagen van concurrenten.

Het zijn stuk voor stuk omstandigheden die een impact hebben op de verkoop. "Is het mooi weer, dan eten mensen minder. Ze steken wel de barbecue aan en kopen dan meer stokbrood, terwijl de verkoop van taarten afneemt", zegt De Sutter. "Aan het einde van de maand geven mensen ook minder uit dan in het begin. Het ene verlengde weekend is dan weer drukker dan het andere."

Het AI-systeem kostte ons 30.000 euro, maar in een jaar was het terugverdiend.

De software voedt zich met publiek beschikbare data, maar De Sutter en haar collega's voeren sommige gegevens ook handmatig in. "Dat geldt voor sluitingsdagen van collega's of wegen die afgesloten zijn. Geregeld komen we met enkele mensen samen om te bepalen of we extra info moeten geven aan het systeem."

Dat kost werk, maar veel minder dan vroeger. Het systeem heeft ook een financiële prijs: Bakkerij Aernoudt investeerde er 30.000 euro in. "Dat is ook voor ons veel, maar het levert veel efficiëntie op", zegt De Sutter. "De investering was in ongeveer een jaar terugverdiend. We gooien 10 tot 15 procent minder broden en gebak weg. Van sommige koffiekoeken moeten we er zelfs 20 procent minder weggooien dan vroeger."

Uiteraard is het systeem niet onfeilbaar. "Het gebeurt nog dat bepaalde producten te vroeg uitgeput raken of dat er overschotten zijn, maar veel minder dan vroeger", zegt De Sutter. 

Bron: De Tijd

Gerelateerde artikels

1 op 6 winkels verdwenen, aantal supermarkten blijft stijgen
Zo vind en bind je Generation Z
Het cv is passé

Anoniem rekruteren

Het cv is passé

5 min.

Actueel

Dit kunnen jouw team én jouw klanten winnen
Maison Perrier: nieuw assortiment bruisende drankjes
Infosessie: harmonisering PC's en nieuwe franchisewet
paginas-van-supermag-april24-hr.jpg

Super
MAG 2

SuperMAG nr. 2
April 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy