Age-friendly buurt heeft nood aan age-friendly buurtsuper

3 min.

Trends & innovaties

Mensen leven langer én ze leven langer thuis. Volgens bureau50 - gespecialiseerd in de markt van 50-plussers - is voor die doelgroep hun woning een gouden kooi als er geen supermarkt, openbaar vervoer of gezondheidscentra in een straal van 500 meter aanwezig zijn. 

De ‘voorsorteerder’ noemt bureau50 ze: de groep mensen die zich voorbereiden op zo lang mogelijk thuis wonen. Ze ruilen hun huidige woning in voor een woning waar ze ook met een verminderde mobiliteit kunnen blijven of ze gaan hun huidige woning zo renoveren dat zelfstandig wonen in de toekomst gegarandeerd blijft. Als het van hen afhangt, komt er geen verhuis naar een WZC tenzij er echt geen ontkomen meer aan is.

Wat hierbij vaak over het hoofd gezien wordt, is dat een aangepaste woning niet altijd volstaat. Ook de plaats en de buurt waar die woning is gelegen, zijn bepalend om er op hoge leeftijd met een verminderde mobiliteit te kunnen blijven wonen. Als noch supermarkt, openbaar vervoer of gezondheidscentra in een straal van 500 meter van de woning of op tien minuten stappen te vinden zijn, dan is die aangepaste woning vooral een gouden kooi voor wie niet meer goed ter been is.

In ‘ageing in place’ - zoals deze tendens wordt genoemd - liggen dus niet enkel kansen voor de bouwsector, ook de retail kan zijn graantje meepikken! 

Maar niet alleen de woning en de buurt moeten ‘age friendly’ zijn om ‘ageing in place’ mogelijk te maken, ook de buurtsuper zelf zal dit moeten zijn. Dit moet zich dan vertalen in het ontwerp, de indeling, de inrichting, het aanbod, de dienstverlening en de marketing en communicatie van de superette.  

Bron: bureau50.be 

50plus-retail scan

bureau50 ontwikkelde speciaal voor de retail een 50plus-retail scan waarmee ze door de ogen van de oudereen minder mobiele consument naar de winkelinrichting, het aanbod, de service, marketing en communicatie kijken. Interesse? Neem dan contact op met filip@bureau50.be of check bureau50.be 

Naar de site van bureau50

Gerelateerde artikels

Voedingsprijzen stijgen

Pas stabilisatie in voorjaar 2022

Voedingsprijzen stijgen

3 min.
Boodschappen doen in het ‘Nieuwe Normaal’
Drie keer meer uitgegeven aan afhaalmaaltijden

Actueel

Zeg niet zo maar tomaat tegen een Stoffels tomaat
En daar komt de ecoscore!
Buurtwinkels bezorgd over prijsstijgingen
cover-supermag-okt-2021-hr.jpg

Super
MAG 4

SuperMAG nr. 4
Oktober 2021

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Franchise
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Info & advies

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy