Tijdens onze imagocampagne kunnen klanten via www.superbuurt.be op hun favoriete buurtsuper stemmen. Maar als zaakvoerder verwacht je uiteraard dat jouw medewerkers altijd het beste van zichzelf geven. Buurtsuper.be en PMO geven 5 tips om jouw winkelbedienden extra te motiveren.
1. Begin met ‘Waarom?’
Stel je medewerkers deze vraag: "De coronacrisis toonde aan dat mensen behoefte hebben aan sociaal contact. Daarom is het belangrijk dat wij als buurtsuper die rol blijven vervullen in het ‘Nieuwe Normaal’. Hoe kan jijzelf hiertoe een bijdrage leveren?"
2. Stel uitdagende doelen, niet te veel of te weinig (3 à 5 doelen)
Bijvoorbeeld:
- We zien onze klanten niet als nummers, maar onthalen ze persoonlijk.
- We proberen als lokale winkel het samenhorigheidsgevoel in ons dorp te versterken.
- …
3. Leg subdoelen vast, om kleine stapjes en succesjes te realiseren
Bijvoorbeeld:
- Als het niet te druk is, proberen we persoonlijk contact te leggen met de klant.
- Op onze sociale media zetten we elke maand een buurtbewoner in de bloemetjes die zich voor de lokale gemeenschap verdienstelijk heeft ingezet.
- Iedereen probeert zoveel mogelijk namen van klanten te onthouden.
- …
4. Ga voor ‘buy-In’
Bijvoorbeeld:
- Wie heeft er nog ideeën om de sociale rol van onze winkel in de verf te zetten?
- Jouw medewerkers kiezen uit de genomineerde ‘Beste Buren’ zelf de eindwinnaar!
- …
5. Tot slot ...
Verhoog de betrokkenheid van jouw medewerkers, door ze deze vragen te stellen:
a) Wat zijn jouw ideeën en dromen voor de toekomst van onze buurtsuper?
c) Wie zou ons missen, mochten we niet bestaan?
d) Welke toekomstige problemen dwingen ons om te herdefiniëren wie we zijn?
Spreek het hart en de verbeelding van de medewerkers aan: in simpele woorden, in makkelijk te onthouden formuleringen, met impact op vandaag, kort en inspirerend.