5 tips om jouw medewerkers te motiveren

3 min.

PMO
Personeel

Tijdens onze imagocampagne kunnen klanten via www.superbuurt.be op hun favoriete buurtsuper stemmen. Maar als zaakvoerder verwacht je uiteraard dat jouw medewerkers altijd het beste van zichzelf geven. Buurtsuper.be en PMO geven 5 tips om jouw winkelbedienden extra te motiveren.

1. Begin met ‘Waarom?’

Stel je medewerkers deze vraag: "De coronacrisis toonde aan dat mensen behoefte hebben aan sociaal contact. Daarom is het belangrijk dat wij als buurtsuper die rol blijven vervullen in het ‘Nieuwe Normaal’. Hoe kan jijzelf hiertoe een bijdrage leveren?"    

2. Stel uitdagende doelen, niet te veel of te weinig (3 à 5 doelen)

Bijvoorbeeld:

  • We zien onze klanten niet als nummers, maar onthalen ze persoonlijk.
  • We proberen als lokale winkel het samenhorigheidsgevoel in ons dorp te versterken.

3. Leg subdoelen vast, om kleine stapjes en succesjes te realiseren

Bijvoorbeeld:

  • Als het niet te druk is, proberen we persoonlijk contact te leggen met de klant.
  • Op onze sociale media zetten we elke maand een buurtbewoner in de bloemetjes die zich voor de lokale gemeenschap verdienstelijk heeft ingezet.
  • Iedereen probeert zoveel mogelijk namen van klanten te onthouden.

4. Ga voor ‘buy-In’

Bijvoorbeeld:

  • Wie heeft er nog ideeën om de sociale rol van onze winkel in de verf te zetten?
  • Jouw medewerkers kiezen uit de genomineerde ‘Beste Buren’ zelf de eindwinnaar!

5. Tot slot ...

Verhoog de betrokkenheid van jouw medewerkers, door ze deze vragen te stellen:
a) Wat zijn jouw ideeën en dromen voor de toekomst van onze buurtsuper?
c) Wie zou ons missen, mochten we niet bestaan?
d) Welke toekomstige problemen dwingen ons om te herdefiniëren wie we zijn? 

Spreek het hart en de verbeelding van de medewerkers aan: in simpele woorden, in makkelijk te onthouden formuleringen, met impact op vandaag, kort en inspirerend.

Gerelateerde artikels

Wat als jobstudent meer dan 475 uren gewerkt heeft?
Buurtsuper.be wil Oekraïense vluchtelingen snel aan job helpen in detailhandel
Oekraïense vluchtelingen aan het werk in onze sector?

Actueel

Digitalisering & impact op de winkelmedewerker (5)
Ontslagbrief moet dag eerder op de post
Kempense nuchterheid en en Nederlandse precisie
cover-supermag-juni-2022-hr-zonder-paskruisen.jpg

Super
MAG 3

SuperMAG nr. 3
Juni 2022

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy