Met meer dan twintig referenties en een marktaandeel van bijna 30% is Butterfly de absolute marktleider in gekoelde kant-en-klare soepen. “Onze 100% natuurlijke soepen, gemaakt in België, zijn de perfecte keuze voor iedereen die geen tijd of zin heeft om zelf soep te maken”, vertellen salesmanager Hugo Wits en marketingverantwoordelijke Nele Douce. Ze willen alle vooroordelen die er bestaan over kant-en-klare soepen van de kaart vegen.
Soep is, na brood, één van de meest gegeten categorieën in ons land. Meer dan 90% van de Belgen eet zeer regelmatig soep. Toch bestaan er heel wat vooroordelen over kant-en-klare soep. “Onze ambitie is om alle belemmeringen weg te nemen die de consument kan hebben om kant-en-klare soep te kopen. Butterfly-soepen zijn dan ook een gezond, lekker én een betaalbaar alternatief voor zelfgemaakte soep”, vertelt marketingmanager Nele Douce.
Hotfill-werkwijze
“‘Zelfgemaakt, zonder het zelf te maken.’ Dat is onze slogan. In onze soepen zit enkel wat je thuis ook in je soep zou doen”, vervolgt Nele. “De langere houdbaarheid – tot wel 30 dagen – hebben we te danken aan de zogenaamde hotfill-werkwijze tijdens het bereiden van de soepen. De soep wordt onmiddellijk na het koken – en eventueel mixen – verpakt bij hoge temperatuur en binnen de twee uur volledig afgekoeld. Er komen dus geen bewaarmiddelen, smaakversterkers of andere E-nummers aan te pas.”
Familiebedrijf
Butterfly Catering Services (BCS) begon 50 jaar geleden als een klein familiebedrijf dat voornamelijk cateringactiviteiten deed voor een lokale feestzaal onder de naam ‘Butterfly’. In de loop van de jaren 90 kwam daar de verkoop van soepen bij. Later werden ook maaltijden, desserts en vleesbereidingen aan het assortiment toegevoegd, waardoor de complexiteit toenam.
Vanaf 2020 werd er – omwille van de voortdurende groei van het verkochte volume aan soepen – resoluut gekozen om alle focus voortaan op soep te leggen. “In de twee jaar die daarop volgden, heeft het bedrijf alle P's uit haar marketingmix – prijs, product, promotie en plaats – overboord gegooid”, vertelt Nele.
Hugo Wits, salesmanager ButterflyEr is hard gewerkt om de soepen 100% natuurlijk te maken. Elk soeprecept moest even lekker blijven, maar dan zonder de bewaarmiddelen en smaakversterkers.
Natuurlijk Belgisch
“Er is eerst hard gewerkt om de soepen 100% natuurlijk te maken. Elk soeprecept moest even lekker blijven, maar dan zonder de bewaarmiddelen en smaakversterkers”, legt salesmanager Hugo Wits uit. Het ‘Made in Belgium’-vlagje op de verpakking verwijst niet enkel naar het feit dat de soepen vers in België gemaakt worden. Het zegt ook iets over de recepten. Die zijn namelijk ook door en door Belgisch en beantwoorden volledig aan de typische smaak die de Belgische consument verwacht.
“Er zit enorm veel kennis en ervaring in het bedrijf. Ons team van chef-koks, voedingsdeskundigen en voedingsliefhebbers weet gewoon hoe een huisgemaakte soep moet smaken.” Het logo en de verpakking wijzigden, maar de soeppotten bleven wel transparant, zodat de consument meteen kan zien welke textuur de soepen hebben én dat de recepten eerlijk en authentiek zijn.
Nieuwe en onveranderde recepten
In september 2022 volgde dan de herlancering: Butterfly 2.0 als het ware, met 100% natuurlijke soepen, made in Belgium. Twee jaar later is Butterfly alomtegenwoordig en te verkrijgen bij nagenoeg elke groothandel, retailer en franchisegroep. Je vindt Butterfly-soepen op dit moment in een twintigtal smaken, waarbij de vijftien populairste recepten onveranderd blijven.
“De Belg is trouw aan zijn favorieten. De tomatenroomsoep met balletjes staat al jaren op nummer één, op de voet gevolgd door kippensoep”, vertelt Hugo. “Elk jaar worden er nieuwe recepten toegevoegd. Dit jaar komen er bijvoorbeeld een romige bloemkoolsoep en een aardappelpreisoep bij. Ook de eindejaarsrecepten ontbreken niet met een kreeftensoep, een feestelijke Bretonse vissoep en – nieuw dit jaar – een vegetarische champignonroomsoep."
"Bij de lancering van die nieuwe recepten gaat daar telkens een proces van een jaar wetenschappelijk onderzoek, consumententests en héél veel proeven aan vooraf.”
Nele Douce, marketingverantwoordelijkeIn januari starten we een nieuwe nationale tv-campagne. We blijven het merk Butterfly op alle vlakken versterken.
En morgen?
Butterfly zette dit jaar ook stappen buiten de supermarkt. “Sinds deze herfst kan je onze soepen eten bij Lunch Garden, waar het merk Butterfly ook duidelijk aanwezig zal zijn. En in januari starten we een nieuwe nationale tv-campagne”, vertelt Nele. “Met extra aandacht voor onze kleine formaten van 500 ml. Dat formaat is vandaag gek genoeg nog ondervertegenwoordigd in de markt. We blijven het merk Butterfly dus echt op alle vlakken versterken.”
“We maken en eten niet alleen elke dag soep, we ‘beleven’ hier ook soep”, besluit Hugo. “Dus wie met ons in zee wil gaan – van winkeluitbater tot horecazaak – kan rekenen op een partner die heel graag meedenkt en advies geeft voor een optimale soeprayon en tailormade marketingondersteuning.”