Afval dat er niet is, kan ook niet op de straatstenen belanden. Onmisbaar in de categorie ‘onnodig afval’ zijn de eenmalige wegwerpverpakkingen van on-the-go consumpties. Klanten consumeren de snacks onmiddellijk, waardoor de verpakkingen soms al na enkele minuten in – of náást – de vuilnisbak belanden.
De oplossing? Consumenten een verpakking laten meenemen of zelf investeren in herbruikbare alternatieven. Van foodbowls en sandwich wrappers tot herbruikbare koffiebekers: stimuleer hergebruik en spoor je kopers aan om hierin mee te gaan! Misschien kan je zelfs een korting geven wanneer klanten tien keer hun eigen materiaal meebrengen, of herbruikbare alternatieven te koop aanbieden in je zaak?
Ook kleine inspanningen kunnen een groot verschil maken, tipt Mooimakers. Introduceer bijvoorbeeld digitale kastickets. Zo’n digitaal ticket zal niet zo snel opgepikt worden door een windvlaag. Of geef enkel servetten mee wanneer de klant er expliciet naar vraagt. En wees zuinig. Zelfs de grootste ‘smossers’ hebben aan één exemplaar voldoende. Geef ook niet automatisch suiker, melk en een koekje bij de koffie mee. Vraag aan de consument wat hij nodig heeft. Denk na voor je iets meegeeft en zorg dat dit doelbewust is.