Weg met wegwerp!

3 min.

Verhalen
Zwerfvuil
SuperMAG

Plasticsoep, ecologische rampen en afvalbergen. Onze consumptiemaatschappij laat haar sporen na, ook in ons zwerfvuil. Tijd om het tij te keren met creatieve oplossingen. Ook jij, als winkeluitbater, kan je steentje bijdragen door in te zetten op preventie. Hoe je dit kan doen, leggen we je haarfijn uit: van A(fval) tot Z(werfvuil)!

De centrale doelstelling in het zwerfvuildossier? Tegen 2030 de hoeveelheid zwerfvuil met minstens 20% laten dalen ten opzichte van 2023. Ambitieus! Het Vlaamse initiatief Mooimakers zet alles op alles om dat doel te realiseren en dit samen met al haar partners. Met een collectieve vuist in de lucht verzetten ze zich tegen de zwerfvuil- en sluikstortproblematiek. Via onderzoek, sensibilisering, campagnes en vooral ... praktische, haalbare tips. Ook voor winkel- en horeca-uitbaters. We gaan er met de bezem door en lijsten de belangrijkste voor je op.

Wegwerp on-the-go? Da’s een no-go!

Afval dat er niet is, kan ook niet op de straatstenen belanden. Onmisbaar in de categorie ‘onnodig afval’ zijn de eenmalige wegwerpverpakkingen van on-the-go consumpties. Klanten consumeren de snacks onmiddellijk, waardoor de verpakkingen soms al na enkele minuten in – of náást – de vuilnisbak belanden.

De oplossing? Consumenten een verpakking laten meenemen of zelf investeren in herbruikbare alternatieven. Van foodbowls en sandwich wrappers tot herbruikbare koffiebekers: stimuleer hergebruik en spoor je kopers aan om hierin mee te gaan! Misschien kan je zelfs een korting geven wanneer klanten tien keer hun eigen materiaal meebrengen, of herbruikbare alternatieven te koop aanbieden in je zaak?

Ook kleine inspanningen kunnen een groot verschil maken, tipt Mooimakers. Introduceer bijvoorbeeld digitale kastickets. Zo’n digitaal ticket zal niet zo snel opgepikt worden door een windvlaag. Of geef enkel servetten mee wanneer de klant er expliciet naar vraagt. En wees zuinig. Zelfs de grootste ‘smossers’ hebben aan één exemplaar voldoende. Geef ook niet automatisch suiker, melk en een koekje bij de koffie mee. Vraag aan de consument wat hij nodig heeft. Denk na voor je iets meegeeft en zorg dat dit doelbewust is.

Pizza Hut Roeselare

De wegwerpdozen van Pizza Hut veroorzaakten heel wat kopzorgen in Roeselare. In samenwerking met Mooimakers stelde het lokaal bestuur een actieplan op met een testfase rond herbruikbare pizzadozen. Bij een volgende pizzabestelling namen consumenten die herbruikbare doos gewoon terug mee. Of ze leverden ze in bij de potjesbib, een plek waar je potjes kan ontlenen wanneer er takeaway op het menu staat. Een succes! De hoeveelheid afval verminderde zienderogen. Ook mooi meegenomen: de pizza’s bleven in de dozen warm en krokant. Twee vliegen in één klap!

De 25 meterregel

Er zijn al steden en gemeenten die de gouden 25 meterregel hanteren: horeca- en handelszaken die voeding of drank verkopen, moeten de directe omgeving – in een straal van 25 meter* rond hun zaak – proper houden. Ook het plaatsen en ledigen van vuilnisbakken hoort daar volgens Mooimakers bij. Waarom dat zo belangrijk is? Passanten waarderen een propere omgeving, waardoor ze meer geneigd zijn de omgeving zelf ook proper te houden. Wist je trouwens dat klanten meer consumeren in een aantrekkelijke, zwerfvuilvrije omgeving?

Ook  het omgekeerde geldt: vervuiling trekt nóg meer veront reiniging aan en jaagt klanten weg. Rondslingerend (merk)afval is bovendien negatieve reclame. Bespreek met het lokaal bestuur en de andere betrokken handelaars hoe de 25 meterregel ook in jullie buurt concreet inzetbaar kan zijn. Laat gemaakte afspraken opnemen in een afsprakenkader. Als iedereen voor z’n eigen deur veegt, zijn alle straten proper!

* Die straal van 25 meter is uiteraard niet in steen gebeiteld, maar aanpasbaar in functie van de realiteit en de noden. In een drukke winkelstraat is de diameter kleiner.

Propere Commerce Gent

Gent maakte de 25 meterregel concreet in z’n Propere Commerce-campagne. Stad Gent hanteerde een opruimstraal van tien meter rond handelszaken. Daarnaast stelden deelnemende handelaars buiten aan hun zaak een vuilnisbak beschikbaar. In ruil kregen ze een Propere Commerce-raamsticker, vermelding op de website van stad Gent, gratis opruimmateriaal – inclusief vuilniszakken – én ophaling van ingezameld zwerfafval. De eindscore? Meer verantwoordelijkheidsgevoel, minder straatafval. Gent-afval: 1-0!

Mooimakers is er voor iedereen

Mooimakers is er voor iedereen

Of je nu als lokaal bestuur, school, vereniging of bedrijf wil werken aan een zwerfvuilvrije omgeving of je wil op je eentje de handen uit de mouwen steken: Mooimakers heeft een ruim aanbod voor alle doelgroepen. 

Meer tips? Op mooimakers.be vind je een schat aan handig materiaal!

Naar de site van Mooimakers voor bedrijven

Gerelateerde artikels

Stap voor stap naar verpakkingsvrij
Dit kunnen jouw team én jouw klanten winnen
Diversiteit in de rekken én in de kantine

Actueel

Belgen zamelen meer dan 3.900 ton lege batterijen in
Surf mee op de grote Superbuurt-mediacampagne
Ombouw winkels naar Comarkt/Comarché afgerond
paginas-van-supermag-april24-hr.jpg

Super
MAG 2

SuperMAG nr. 2
April 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy