Waarom kopen we lokaal?

5 min.

Trends & innovaties
Lokaal
Productnieuws

Een vergelijkende studie, uitgevoerd binnen het Europees project REFRAME, met de steun van het PDPO-project Farmer Business+, onderzocht de houding van consumenten ten opzichte van lokaal voedsel en de intenties om lokaal voedsel te kopen. De vijf Europese focusregio’s waren West-Vlaanderen, Västra Götaland in Zweden, Wesermarsch District in Duitsland, Denemarken en Noord-Nederland.

Lokale handelaars ondersteunen

Bij de uitbouw van een strategie ter ondersteuning van de korte keten is het belangrijk om te weten wat de consumenten motiveert tijdens hun aankoopproces. “Zo kan het beleid hierop worden afgestemd”, zegt Nederlands onderzoeker Jesper Kwant die de studie uitvoerde. “Redenen voor lokale aankoop zijn bijvoorbeeld bezorgdheid om het milieu, bezorgdheid om de lokale economie, goede productkwaliteit en voedselveiligheid.”

Uit het onderzoek blijkt dat de factor ‘bezorgdheid om de lokale economie’ en de factor ‘waargenomen kwaliteit’ de belangrijkste parameters zijn om lokaal voedsel te kopen.

 

Tips voor marketeers en beleidsmakers

Als het gaat om beleidsvorming en marketing van lokale voedselproducten, schuift de studie vier adviezen naar voor.

- Laat de consument zien hoe de aankoop van lokaal voedsel de lokale handelaar ondersteunt. Bijvoorbeeld door te tonen hoe het geld dat aan lokale voedselproducten wordt uitgegeven, weer terugvloeit naar de lokale economie.

- Onderzoek en breng de barrières in kaart die verbonden zijn aan het kopen van lokaal voedsel, zodat deze inzichten gebruikt kunnen worden om de consumptie van lokaal voedsel te bevorderen.

- Creëer een gunstige context voor de aankoop van lokaal voedsel, bv. door lokaal voedsel duidelijk te etiketteren zodat het gemakkelijk herkenbaar is, door te laten zien hoe de klant waar voor zijn geld krijgt en door aan te tonen waarom de aankoop van lokale voedselproducten, al dan niet tegen een meerprijs, de moeite waard is.

- Breng in beeld welke impact de aankoop van het voedselproduct heeft op het milieu, zodat het de consumenten aanspreekt die bezorgd zijn om het milieu

Bron: VILT vzw

Trots op die van ons!

Gerelateerde artikels

Delhaize ondersteunt muzieksector
Tamari Vinaigrettes en Sweet Chili Saus
Week van de stoofvlees-friet

Actueel

‘Coronapremie’ per bedrijf of per sector onderhandeld?
Bezoek Wereld Expo Dubai & Dubai en Abu Dhabi
Compromis over loonakkoord
cover-supermag-april-2021.jpg

Super
MAG 2

SuperMAG nr. 2
April 2021

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Franchise
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Info & advies

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy