Vlaamse buurtsuper goed voor 1/3 van supermarktsector
Buurtsuper.be, de UNIZO organisatie van de zelfstandige supermarkten, organiseert sinds 26 september, naar aanleiding van de ‘Dag van de Klant’, een speciale imagocampagne voor de buurtsupermarkt. De imagocampagne heeft als slogan “Winkelen in de buurtsuper is bouwen aan een superbuurt”. Bedoeling is om naast de economische ook de maatschappelijke meerwaarde van de buurtsupermarkten onder de aandacht te brengen.
De Vlaamse zelfstandige buurtsuper is aan een revival toe: daar waar het totaal aantal grootwarenhuizen, supermarkten, discounts en kleinere superettes in België de afgelopen 15 jaar fors daalde (van 10.000 naar 7.000), kende de buurtsupermarkt een lichte stijging van 1.305 naar 1.320. Belangrijker echter is de groei van hun marktaandeel: in 2000 bedroeg dit 27,9% en ondertussen is dat 28,8% geworden. De Vlaamse buurtsupermarkten doen het nog beter: ze nemen 33,4% of 1/3 van de verkoop in de sector voor hun rekening. Zij danken hun groei vooral aan hun lokale ligging (nabijheid), hun versafdelingen en de sterke lokale verankering van de zelfstandige uitbaters.
Alle klanten krijgen morgen zaterdag in hun lokale buurtsuper een door Cartamundi ontwikkeld kaartspel. Via een aantal digitale speelkaarten met QR-code komen ze via hun smartphone direct op www.dagvandebuurtsuper.be terecht die door Highco Box werd ontwikkeld. De bezoeker kan op de ‘Jackpot’ spelen en BMW-fietsen winnen, digitale kortingbons en recepten downloaden, enz… De speciale ‘Dag’ site is pas in de ether en reeds 20.000 consumenten vonden hun weg. De meest bezochte link is die van de storelocator waarop men de deelnemende supermarkten uit de buurt kan opzoeken. Ook na de ‘Dag van de Klant’ kan men nog terecht op de website.