Vivobox - Versboetiek: op weg naar kruidenierswinkel 2.0


Tien jaar lang droomde Johan Vergote van een eigen zaak. Maar, net zoals het fruit dat hij via de veiling verkocht, hebben ideeën soms tijd nodig om te rijpen. Wanneer hij eindelijk zijn Vivobox – Versboetiek opent in 2018, is het zijn ambitie om te evolueren naar de kruidenierswinkel 2.0.

“Ik liep al even rond met het idee om een eigen zaak te openen. Maar er moesten twee personen klaar zijn voor die stap”, vertelt hij. “Het is niet omdat dat idee bij mij rijp was, dit ook zo voor mijn echtgenote was.” In april 2015 lijkt het ondernemende koppel wel klaar voor een eerste stap. Ze starten, in bijberoep, met het maken en verdelen van een wekelijks fruit- en groentepakket, onder de naam Vivobox. Het pakket kon je op zaterdagvoormiddag bij hen thuis in Hamme afhalen. De pakketten sloegen aan en al snel werden er geschenkmanden en ambachtelijke producten aan het assortiment toegevoegd.

“We werkten niet via een webshop”, gaat Johan verder, “maar voerden vooral promotie via een website en een actieve Facebookpagina. En we zijn dui-zen-den strooibriefjes in de buurt gaan insteken.” Op dat moment werken Johan en zijn echtgenote Elke beiden nog fulltime, Johan voor de veiling en Elke voor een internationaal farmaceutisch bedrijf. Maar tijdens een bezoek aan de Tavola beurs, (nvdr: de tweejaarlijkse beurs voor de wereld van de fijne en verse voeding) beseffen ze dat ze klaar zijn voor hun eigen zaak. “Daar zeiden we tegen elkaar: dit moeten wij ook kunnen!”

Kruidenierswinkel 2.0

Uiteindelijk wil Johan evolueren naar een kruidenierswinkel 2.0. “Vroeger had ieder dorp wel een winkel waar je een babbeltje kon slaan en terecht kon voor kleine en grote inkopen. Naar dat soort winkel, maar dan in een modern jasje, willen we evolueren.” En dat modern jasje is momenteel een gloednieuwe webshop. Je kunt er je producten reserveren en ophalen in de winkel, of op twee vaste momenten in de week laten leveren bij je thuis. Ook het originele fruit- en groentepakket kan je nog steeds verkrijgen via de nieuwe webshop.

“Onze zaak is fantastisch gelegen, maar de grootte is wat ze is,” geeft Johan toe. “De winkeloppervlakte bedraagt 45 m2. Dat is niet groot, maar ik heb helaas niet de mogelijkheid om die ruimte uit te breiden, nu niet en binnen twee jaar ook niet. Dus moeten we onze groeiambities op een andere manier waarmaken. Die webshop is de eerste stap. Maar wie weet staat er hier over een paar jaar een soort van kluizensysteem, waarbij de mensen die een pakket besteld hebben, via een code hun bestelling hier kunnen ophalen.”

Op het moment van het interview staat de webshop van Vivobox – Versboetiek nog maar een veertiental dagen online. Veel te kort volgens Johan om het resultaat te evalueren. Maar dat zal hij wel doen. “Als het werkt, dan werkt het. Maar indien de webshop niet aanslaat, zullen we het concept herbekijken.” Hij denkt trouwens dat er in België nog relatief weinig initiatieven zijn waarbij je versproducten online kan bestellen, maar hij gelooft er wel in. “Ik ben er ook wel van overtuigd dat je nog altijd een fysieke winkel moet hebben. Zoiets werkt niet indien je het enkel en alleen van achter je bureau doet. Maar de combinatie van een fysieke en online winkel, daar zit wel muziek in.”

Gerelateerde artikels

Tête de Moine AOP

800 jaar oude knowhow en cultuur

Tête de Moine AOP

5 min.
Canadese Couche-Tard neemt Carrefour niet over
Groepsvrijstellingsverordening en franchise

Actueel

Tête de Moine AOP

800 jaar oude knowhow en cultuur

Tête de Moine AOP

5 min.
Canadese Couche-Tard neemt Carrefour niet over
Groepsvrijstellingsverordening en franchise
cover-van-supermag-december2020-hr.jpg

Super
MAG 5

SuperMAG nr. 5
December 2020

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Franchise
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Info & advies

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy