Verruiming statiegeld voor drankblikjes kost buurtsuper bijna 40.000 euro per jaar
Recycling Netwerk Benelux wil met zijn campagne de industrie chanteren om de uitbreiding van statiegeld te steunen. Recycling Netwerk doet er alles aan om het statiegeldsysteem voor te stellen als een mirakeloplossing voor het zwerfvuilprobleem.
Deze twijfelachtige actie zou volgens een Fost Plus-persbericht gesponsord worden door TOMRA, een buitenlandse producent van dure terugnamemachines, die zich eerder ook al niet onbetuigd liet in het statiegelddebat. Buurtsuper.be is tegenstander van het verruimde statiegeldsysteem.
TOMRA-installatie kost bijna 40.000 euro
De UNIZO-organisatie van zelfstandige supermarkten heeft eerder een impactanalyse laten uitvoeren en deze wees uit dat de totale jaarlijkse kost voor zo’n TOMRA-installatie, onderhoud, extra winkelruimte,… 39.449,92 euro per buurtsupermarkt bedraagt. Dit is een kwart van het gemiddelde bedrijfsresultaat dat op die manier dreigt verloren te gaan.
Bovendien is België het best recyclerende land in Europa. Het Belgische systeem, waarbij afval deur aan deur wordt opgehaald, is niet alleen succesvol, het is ook bijzonder praktisch: de gezinnen stoppen drankverpakkingen in de blauwe PMD-zak die thuis wordt opgehaald.
Bedrijven die de verpakking op de markt brengen betalen een Groen Punt bijdrage aan Fost Plus die voor de financiering van een georganiseerde ophaling, selectie en recyclage van de verpakkingen zorgt. Los van dit investeert de bedrijfswereld supplementair 16,7 miljoen euro pér jaar in sensibiliseringstrajecten zoals ‘Mooimakers’ waarmee onder meer honderden personen met pv- en GAS-bevoegdheid worden ingezet om vervuilers te bestraffen.
Volgens Buurtsuper.be kan het niet de bedoeling zijn dat gezinnen met voldoende burgerzin worden gestraft voor de overtreders die de oorzaak zijn van het zwerfvuil.