Veel reactie op persactie groenten- en fruitverkoop


Productnieuws

Klik hier voor een overzicht van alle nieuwsartikels. Belga, Metro, De Standaard, Het Nieuwsblad, Het Laatste Nieuws en Knack Weekend pikten het persberichtje op. Maar ook Joe FM, QMusic, Radio1 en VTM deden iets met onze cijfers! 

 

Lees hieronder het originele persbericht: 

Groenten- en fruitverkoop in buurtsupers groeit met 7%

AGF zorgt voor kwart van de vers-omzet in zelfstandige supermarkten

Van 6 tot 12 mei is het ‘Week van Groenten en Fruit’. Volgens VLAM eet de gemiddelde Belg iets minder dan 100 kg groenten en fruit per jaar en besteedt hieraan iets meer dan 200 euro. Maar volgens het Vlaams Instituut Gezond Leven is dat nog te weinig. Zij beveelt 200 g groenten bij de warme maaltijd aan, aangevuld met een portie rauwkost of groentesoep bij de lunch. Maar in hoeverre volgen wij die goede raad op?

Buurtsuper.be, de UNIZO organisatie van zelfstandige supermarkten, onderzocht bij haar leden welk (omzet)aandeel groenten en fruit hebben in de totale winkelverkoop en in de verkoop van de versafdelingen van een buurtsuper. Volgens dit onderzoek zit de verkoop van groenten en fruit wel degelijk in de lift.

Resultaten AGF-verkoop (Aardappelen, Groenten en Fruit)
- Het omzetaandeel van AGF in de totale omzet van een gemiddelde buurtsuper is 12,4% en is de laatste vijf jaar met 5% gestegen (van 11,8% naar 12,4%).
- Het aandeel van AGF in de omzet van alle versproducten bedraagt 25,6% of iets meer dan ¼.
- Dit aandeel is op vijf jaar tijd met 7% gestegen (van 23,9% in 2014 naar 25,6% eerste kwartaal 2019).

De verkoop van AGF is dus zeer belangrijk voor de buurtsuper. Veel zelfstandige supermarktuitbaters zetten dan ook sterk in op hun versafdeling en trachten zich hiermee te differentiëren.

Geen acties op groenten en fruit
Buurtsuper.be vindt de recente promotieacties die supermarktcentrales organiseren op groenten en fruit geen goed idee. Eenzijdige prijskortingen of producten die gratis, bij wijze van koppelverkoop, worden weggegeven ondergraven immers op termijn investeringen in de kwaliteit van groenten en fruit.

Wél promoten
Uit cijfers van de Belgische nationale voedselconsumptiepeiling blijkt dat slechts 3% van de millennials de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid groenten eet. Ook jongere gezinnen zouden uit tijdsgebrek te weinig groenten verwerken in hun dagelijkse maaltijd.

Nog volgens Buurtsuper.be moet de complete sector dus eerder nadenken over hoe ze deze producten aantrekkelijker kan maken voor jongere consumenten. En een groter aanbod realiseren van kant-en-klare groenten die thuis sneller en gemakkelijker kunnen worden klaargemaakt.

Seizoensgebonden aanbod
Tot slot stelt Buurtsuper.be dat de beschikbaarheid van alle soorten fruit en groenten het hele jaar door in de supermarkt geen goed idee is. "We moeten terug naar een meer seizoensgebonden aanbod zodat we opnieuw kennismaken met producten die, als ze voorradig zijn, ook qua kwaliteit en smaak op hun beste zijn. Het verkopen van fruit op momenten dat ze niet top zijn, doet de goesting bij de consument voor die specifieke producten op termijn afnemen", zegt Luc Ardies, directeur van Buurtsuper.be.

Gerelateerde artikels

JOZO, met een snufje Mondriaan

Erfgoedcampagne met limited edition verpakking en zoutblik

JOZO, met een snufje Mondriaan

2 min.
Oddlygood® lanceert glutenvrije Dreamy Desserts
Plantaardige lasagne

Come a casa

Plantaardige lasagne

2 min.

Actueel

Infosessie: harmonisering PC's en nieuwe franchisewet
Diversiteit in de rekken én in de kantine
Delhaize Belsele

Winkelopening

Delhaize Belsele

2 min.
paginas-van-supermag-april24-hr.jpg

Super
MAG 2

SuperMAG nr. 2
April 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy