Tweede Jumbo voor Nederlandse broers

3 min.

Zo'n anderhalf jaar na de opening van hun eerste Jumbowinkel in België, hebben de Nederlandse franchisenemers Martijn en Jason Vis nu een tweede winkel. Het gaat om een voormalig filiaal van Jumbo in Rijkevorsel. De stap van de familie Vos past in de strategie van Jumbo om zijn Belgische winkels te verzelfstandigen.

Lees het artikel uit Distrifood hieronder. 

0p 25 mei 2022 openden Martijn en Jason Vis een Jumbo-winkel in Balen in België, net over de grens met Nederland, 40 kilometer ten zuiden van Antwerpen. Ondanks dat ze pas 30 jaar oud zijn, zijn de tweelingbroers al lange tijd actief bij Jumbo. ‘Wij zijn op 14-jarige leeftijd begonnen als vakkenvullers bij Super De Boer in Baarle-Nassau en hebben later in verschillende functies gewerkt voor Jumbo’, zegt Martijn Vis.

Zo was Vis als manager 10 jaar geleden betrokken bij de eerste Jumbo Foodmarkt in Breda. Daarna was hij bedrijfsleider bij Jumbo-filialen in ’s-Hertogenbosch, Den Haag en Antwerpen, totdat er iets bijzonders voorbij kwam. ‘Ik en mijn broer hadden van jongs af aan al de droom om een eigen winkel te runnen.’ Toen dit mogelijk werd met Jumbo in Balen, besloot de tweeling de sprong te wagen naar België.

Geboren en getogen in Baarle-Nassau groeiden beiden deels op in België, waardoor ze volgens eigen zeggen over de juiste basis beschikken voor het uitbaten van een Jumbo. ‘Wij zijn bekend met de Vlaamse cultuur en gewoontes’, verklaart Jason die, anders dan zijn broer, als IT-consultant ook nog buiten Jumbo werkervaring opdeed. ‘Ook leggen we vaak ons oor te luisteren bij de medewerkers. Zij zijn feitelijk de lokale markt’, vult Martijn aan.

De start in Balen met de Jumbo (winkeloppervlakte 1800 vierkante meter) was boven verwachting. Best bijzonder, omdat de vestiging in een straal van een kilometer moet concurreren met acht andere retailers. ‘Alle prognoses worden overtroffen. Het gaat enorm goed’, zegt Martijn. Hij schrijft dit toe aan de Jumbo-formule, aangevuld met hun eigen touch.

Lokale verankering

Zo hechten de ondernemers bijvoorbeeld veel waarde aan lokale producten en zijn ze samenwerkingen aangegaan met lokale producenten, zoals een fruitteler, een fruitverwerker, een bierbrouwer en een melkveehouder met zuivelverwerking. Verder probeert het duo met verschillende acties lokale verenigingen bij de winkel te betrekken.

‘Recent hebben we in Balen een jetonactie gehad, waarbij klanten jetons (munten, red.) in 10 kokers konden gooien. Deze kokers waren gekoppeld aan lokale verenigingen. Degene met de meeste jetons kreeg de grootste donatie van in totaal € 5.000 aan prijzengeld.’ De actie was volgens de ondernemers een daverend succes. Niet alleen leden van de vereniging zelf kwamen shoppen en jetons verdelen, maar ook hun vrienden en familieleden.

Mede door het succes in Balen reageerden de broers enthousiast toen zij met Jumbo in gesprek waren om het filiaal in Rijkevorsel over te nemen. Niet alleen gaat het om een goed draaiende winkel, de ondernemers zien op deze locatie nog meer mogelijkheden dan in Balen. ‘Deze locatie, in een winkelcentrum is minder geïsoleerd dan de vestiging in Balen. Bovendien is de concurrentie minder groot’, zegt Martijn. In Rijkevorsel doet ook Bart Kuijpers mee als compagnon. Hij begon zijn samenwerking met de broers als bedrijfsleider in Jumbo Balen.

Jason Vis benadrukt dat de vestiging in Rijkevorsel als Jumbo-filiaal al rendabel was. ‘Anders zouden we het echt niet hebben gedaan.’ Wat bezielde Jumbo dan om de eigen vestiging over te geven aan een franchisenemer? ‘We willen relevant blijven voor Belgische klanten. We zien dat winkels die door franchisers worden aangestuurd meer mogelijkheden hebben om lokaal een bijdrage te leveren aan de maatschappij en de winkel nog beter rond de klant te bouwen’, zegt de supermarktketen tegen Distrifood.

Meer franchising

Jumbo betrad vier jaar geleden de Belgische markt. De eerste filialen werden in eigen beheer uitgebaat, in november 2021 volgde de eerste franchisewinkel. De laatste tijd focust de formule zich duidelijk op franchise in Vlaanderen. In het afgelopen jaar werden twee filialen omgezet naar franchise. Ook opende de formule zes nieuwe winkels, waarvan twee franchise. Jumbo telt momenteel 32 vestigingen in Vlaanderen, waarvan er 12 worden aangestuurd door ondernemers.

In bijgestelde ambities (Jumbo had het ooit over 100 filialen in België in 2025, red.) heeft de supermarktketen het nu over 50 winkels tegen die tijd. ‘Grote kans dat de franchisers dan in de meerderheid zijn’, stelt Martijn Vis. Volgens hem is België een echt franchiseland. ‘Niet alleen supermarkten, zoals Albert Heijn, Carrefour, Delhaize, werken met franchiseformules, maar ook bijvoorbeeld banken, zoals ING en BNP Paribas Fortis.’

Jason, die zich meer op het proces binnen het bedrijf toelegt, geeft aan dat een winkelfiliaal en een franchisewinkel onder verschillende paritaire comités vallen. Vertaald naar Nederlandse begrippen: een eigen cao. ‘Franchisers mogen afwijkende openingstijden hebben en er gelden andere regels voor wat betreft personeel. Zo moeten winkelfilialen al na 18.00 uur een toeslag betalen en wij pas na 19.00 uur.’

Volgens Martijn Vis is de strikte arbeidswet in België onhoudbaar voor de retail en brengt het franchisemodel redding. Dit is volgens hem ook de reden dat Delhaize onlangs zijn winkelbestand heeft verzelfstandigd. In tegenstelling tot Delhaize stuitten de gebroeders Vis in Rijkevorsel niet op protest van de 20 vaste werknemers. ‘We hebben na onze overname een avond voor het personeel georganiseerd en in alle openheid onze plannen geopenbaard’, beschrijft Vis, die aanvult dat het bestaande personeel onder de oude voorwaarden verder werkt.

Copy paste

Deze plannen bestaan voor een groot deel uit het copy-pasten van de succesformule uit Balen, alhoewel de situatie in Rijkevorsel unieke concepten mogelijk maakt. ‘We zitten naast een camping. Mogelijk gaan we in de zomer barbecues verhuren, BBQ-pakketten verkopen of zelfs op locatie grillen voor de campinggasten’, geeft Vis als voorbeeld.

Volgens Jumbo hebben ondernemers over het algemeen een nog grotere betrokkenheid en gevoel bij het lokale marktgebied. ‘Zij kunnen daardoor beter inspelen op de maatschappelijke behoeften. Op basis daarvan kunnen ondernemers ook gemakkelijker lokaal relevant assortiment opnemen. En extra ambacht en productie aan de winkel toevoegen indien klanten dat wensen, zoals een beenhouwerij’, zegt de supermarktketen in een reactie tegen Distrifood.

Lokale producten, verkocht onder de slogan ‘Amai: smullen van dichtbij’, en een eigen slagerij-traiteur, waren de eerste onderdelen die de tweelingbroers ook in Rijkevorsel hebben toegevoegd aan de bestaande Jumbo-winkel. ‘Vlamingen zijn veel bourgondischer en bereid om meer uit te geven aan kwalitatieve, versbereide producten, zoals dagschotels, salades en ragout. Waar Nederlanders bijvoorbeeld alleen tijdens de feestdagen een pasteitje kopen, kunnen mensen dat hier wekelijks eten.’

Ook verse filet Américain is een van die producten die in het assortiment van Jumbo België moet terugkomen. ‘Als dat er niet is, heb je voor veel klanten niet het totale supermarktassortiment en gaan ze ook voor de andere producten naar de concurrent’, stelt Vis. Waag het overigens niet om filet Américain onder die naam te verkopen. Het gemalen rundvlees staat in België bekend als préparé, net zoals bijvoorbeeld ragout en gehaktbal worden verkocht met de benaming vol-au-vent respectievelijk boulet.

Bron: www.distrifood.be 

TIP: Lees hieronder ook het artikel uit het SuperMAG over de broer Vis

Van het frietzakmodel naar tevreden klanten

Gerelateerde artikels

Iconische en ongeëvenaarde trappistenbieren
Week van Hoogstraten

4 tem 12 mei 2024

Week van Hoogstraten

3 min.
1 op 7 Nederlanders rijdt tenminste half uur om voor goedkopere boodschappen

Actueel

Iconische en ongeëvenaarde trappistenbieren
Week van Hoogstraten

4 tem 12 mei 2024

Week van Hoogstraten

3 min.
1 op 7 Nederlanders rijdt tenminste half uur om voor goedkopere boodschappen
paginas-van-supermag-april24-hr.jpg

Super
MAG 2

SuperMAG nr. 2
April 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy