Twee enseignes, een ondernemer

5 min.

Winkelopeningen
SuperMAG
Verhalen

Toen de Carrefour tegenover zijn AD Delhaize na twee jaar de deuren sloot, wist Frédéric Van Hoecke dat er mogelijk een nieuwe concurrent zijn intrek zou nemen. Op dat moment vroegen Delhaize en zusterbedrijf Albert Heijn hem om er een nieuwe Albert Heijn te openen. 

“Delhaize heeft de voorzet gegeven,” vertelt hij, “omdat we hier al een sterke Delhaize hebben. Voor Albert Heijn was de regio nog een blindspot”, vertelt hij. Delhaize en Ahold, moederbedrijf van Albert Heijn, fusioneerden al in 2016. Een winkelier die van beide ketens een winkel uitbaat, lijkt dus niet zo onlogisch.

Toch was het nog een uitzondering. "Het heeft wat geduurd voor de twee families naar elkaar toe zijn gegroeid”, weet hij. “Maar nu was de tijd er gewoon rijp voor. Zeker omdat de winkels echt vlak tegenover elkaar liggen.”  

Frédéric Van Hoecke

De winkelrekken werden integraal binnengereden mét etiketjes en tussenschotjes erop gemonteerd.

Frédéric Van Hoecke

Strak en snel

De hele verbouwing werd strak geregisseerd door Albert Heijn en dat kon Frédéric wel appreciëren. Op twee weken tijd werd de winkel volledig verbouwd én gevuld. De winkelrekken werden integraal binnengereden mét etiketjes en tussenschotjes erop gemonteerd. Op één dag tijd stonden alle rekken klaar in de winkel. Iemand van Albert Heijn zette overal een artikel klaar, de rest moest gewoon aanvullen.

De strakke organisatie is blijven hangen bij Frédéric: “Het is echt crazy hoe alles tot in de  kleinste details voor je wordt geregeld. De dag van de opening krijg je je sleutelbos overhandigd met aan elke sleutel een naamkaartje van de bijhorende ruimte. Zelfs dat hoef je niet meer te organiseren.”

Ander cliënteel

Hij geeft toe dat de openingsweek wel  wat invloed had op zijn Delhaizewinkel. “Maar dan spreek ik van een 2 à 3% minder omzet. Iedereen is natuurlijk nieuwsgierig en wil eens komen kijken. Ik wist dat we een ander cliënteel met de Albert Heijn zouden aanspreken en dat is ook gebleken. Er is nog veel minder overlap met de AD dan ik dacht.” 

Het assortiment verschilt dan ook voldoende. Zeker alles wat on-the-go is en het kant-en-klare assortiment springt er in de Albert Heijn uit. Maar ook de wereldkeuken en dan vooral de bonusprijzen weten volgens hem een heel nieuw publiek aan te trekken. 

Vanaf dag één waren de regels heel duidelijk: dit is het concept en daar moet je je aan houden.

Duidelijke regels

Toch is het grootste verschil voor uitbater Frédéric dat hij bij Albert Heijn veel strakker gebonden is aan het franchiseconcept. Zeker omdat hij de eerste dual franchisenemer van de groep is. “Vanaf dag één waren de regels heel duidelijk: dit is het concept van Albert Heijn en daar moet je je aan houden. Maar daar kon ik me meteen in vinden.”  

Er mag maar één iemand de straat over steken en dat ben ik.

Topteam

Wanneer Frédéric de straat oversteekt van de Delhaizewinkel naar zijn nieuwe Albert Heijn moet hij wel een klik maken in zijn hoofd. Het - letterlijk - overstappen van het micromanagement van Delhaize naar het macromanagement van Albert Heijn is een oefening in loslaten. Hij prijst zich daarom gelukkig dat hij in beide winkels op een topteam kan rekenen. 

Het personeel van ene winkel kent het personeel van de andere winkel niet. En dat wil hij ook zo houden. “Dat was de afspraak met Delhaize en Albert Heijn:  er mag maar één iemand de straat over steken en dat ben ik.” 

Het is niet omdat het hier werkt, dat je het kan uitrollen in heel België.

Nog kandidaten?

Albert Heijn is natuurlijk maar al te blij dat ze een Delhaize-uitbater hebben gevonden. En Frédéric vertrouwt ons toe dan hij zeker niet de enige dual franchisenemer zal blijven. Maar kan hij het ook aanraden? “Ik heb die vraag al van veel collega’s gekregen. En ik antwoord daar altijd heel voorzichtig op. Het is niet omdat het hier werkt, dat je het kan uitrollen in heel België."

"Ik had gelukkig al een deftige Delhaize waar stevig in geïnvesteerd is, die goed  gemanaged wordt en waar de klanten trouw aan zijn. Dan hoeft een Albert Heijn geen concurrentie te zijn. Sowieso zijn het twee complementaire formules met elk hun eigen verhaal en sterke uitstraling. Ik ben alleszins heel blij dat ik deze kans gekregen en genomen heb.”    

Gerelateerde artikels

Sleutel mee aan de workforce managementtool van bookU
Albert Heijn Diest

Winkelopening

Albert Heijn Diest

2 min.
Carrefour Market Ekeren springt mee op de kar van e-commerce

Actueel

Frankrijk wil krimpflatie aanpakken
Sleutel mee aan de workforce managementtool van bookU
Vanaf 2025 verplichting om zonnepanelen te plaatsen
paginas-van-supermag-april24-hr.jpg

Super
MAG 2

SuperMAG nr. 2
April 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy