Inspiratietour
Buurtsuper.be plant een inspiratietour doorheen Vlaanderen waarbij lokale telers en buurtsupers - die zich sterk profileren rond lokale producten - worden bezocht. Geïnteresseerde deelnemers kunnen zich al melden!
Ik meld me aanVolgens VLAM consumentenonderzoek kiest 1 op 5 Vlamingen vaker voor lokale producten en zal dat in de toekomst blijven doen. Minister Crevits lanceert daarom, samen met de VLAM en tal van sectororganisaties, een campagne om lokale producten te promoten.
Er werden vijf werven opgestart. De vierde werf ‘Lokale handelaars en supermarkten zetten Vlaamse producten voorop’ wordt voorgezeten door Luc Ardies, directeur van Buurtsuper.be. “Consumenten associëren lokale producten met kwaliteit”, vertelt hij. “Dit is een belangrijke opportuniteit. Winkeliers moeten echter niet alleen producten ‘van bij ons’ aanbieden maar ook het verhaal van de producent vertellen. Dan zullen de consumenten er ook de nodige waardering voor opbrengen.
Om de vierde werf te realiseren zullen we vooral inzetten op ‘storytelling’, via inspiratietours bijvoorbeeld. Zo leert de lokale handelaar het verhaal achter het product kennen en kan hij of zij de klant enthousiasmeren.”
Buurtsuper.be plant een inspiratietour doorheen Vlaanderen waarbij lokale telers en buurtsupers - die zich sterk profileren rond lokale producten - worden bezocht. Geïnteresseerde deelnemers kunnen zich al melden!
Ik meld me aan“We merken dat de consument de weg naar de buurtsupermarkt en de lokale handelaar de afgelopen maanden heeft (her)ontdekt. Het is belangrijk dat zij lokale producten aanbieden en in de kijker zetten,” zegt ook minister Hilde Crevits. “Ze kunnen hun klanten charmeren en zich onderscheiden van grotere spelers door actief op zoek te gaan naar lokale en Vlaamse leveranciers.
Vlaams minister van Landbouw en Voeding Hilde CrevitsWe grijpen deze hernieuwde aandacht voor de herkomst van ons eten met beide handen.
Belangrijk is dat die producten in de winkel ook goed herkenbaar en zichtbaar zijn voor de klanten. Of laat de smaak voor zich spreken: in betere tijden kan je de klant nog vaak het best overtuigen door proevertjes aan te bieden.”
“Er zijn trouwens al veel winkeliers die de filosofie van dit project goed hebben begrepen. Zij verwijzen naar hun lokale producenten met bijvoorbeeld fiches over het bedrijf bij het product of in aparte rayons waar lokale producten verzameld worden en extra in de kijker worden gezet.”
“Daarnaast zie ik ook veel buurtsupers via hun Facebook-paginaseizoenstoppers in de kijker zetten en receptinspiratie posten. Inspiratie is nog altijd de ideale manier om de klant te overtuigen."
En het favoriete lokaal product van de minister. “Dan haal ik even mijn Torhouts chauvinisme naar boven met Mostaard Wostyn, Wijnendale kaas, en er is ook Torhouts bier, wijn en zelfs een gin (lacht). Ik durf ook wel eens foto’s op sociale media te plaatsen over wat mijn man me met liefde voorschotelt en daar komen heel veel positieve reacties op.”