Transformatieplan Carrefour België: protocolakkoord getekend


Op 25 januari 2018 kondigde Carrefour België zijn omvangrijk Transformatieplan aan dat moest beantwoorden aan twee doelstellingen.

Enerzijds een antwoord bieden op de nieuwe commerciële uitdagingen van vandaag en morgen dankzij een ambitieus plan dat gebaseerd is op 4 pijlers die de onderneming in staat moet stellen om te investeren in sectoren van de toekomst en medewerkers op te leiden, met name:

     - Omnichannel- en multi-formatspeler: overal en altijd

aanwezig zijn dankzij onze 3 formaten en digitale kanalen;

     - Focus op de kwaliteit van het voedingsaanbod: kwaliteit voor iedereen toegankelijk maken;

     - Meer efficiëntie om beter te investeren: het werk vereenvoudigen en duidelijke prioriteiten stellen;

     - Versterking van de competenties van medewerkers: al onze medewerkers opleiden en voorbereiden op de kennis van morgen.

Anderzijds zocht dit plan ook naar een oplossing om de uitgaven en werkingskosten te verminderen en de efficiëntie op te drijven in de hypermarkten en de hoofdzetel.

De maatregelen aangekondigd op 25 januari konden leiden tot het verlies van maximaal 1.233 jobs (1.053 in de hypermarkten en 180 op de hoofdzetel).

Van meet af aan engageerde de directie zich om al het mogelijke te doen om de gevolgen voor de tewerkstelling en de medewerkers te beperken.  Na 11 Buitengewone Ondernemingsraden en 7 weken onderhandelen, werd een akkoord bereikt met de sociale partners over de verschillende luiken van dit plan.  Dit nam vaste vorm aan door de ondertekening deze ochtend van een protocolakkoord tussen de partijen.

Akkoord voor wat de winkels betreft

Wat de hypermarkten betreft, luiden de belangrijkste beslissingen als volgt:  

     - de hypermarkten van Genk en Belle-Ile (Angleur) blijven open volgens het format van Carrefour Market (geïntegreerde supermarkten). De winkel in Belle-Ile zal een oppervlakte van 2.550 m² beslaan. Die van Genk zal een oppervlakte van 2.500 m² hebben.  De directie engageert zich om een andere locatie voor de winkel van Genk te zoeken tegen november 2019 en om alle mogelijke alternatieven te onderzoeken om een winstgevende bedrijfsactiviteit voort te zetten in de stad. Medewerkers, die overgaan naar het format geïntegreerde Carrefour Market, zullen hun loon behouden. De nieuwkomers zullen in dienst treden aan de voorwaarden van geïntegreerde Carrefour Market (PC 202). De transformatie van de winkels is gepland voor november 2018.

     - De hypermarkten van Westerlo, Brugge St.-Kruis en Haine-St-Pierre zullen getransformeerd worden tot Carrefour Market (geïntegreerde supermarkten) (met een respectieve oppervlakte van 2.502 m², 2.505 m² en 3.048 m²) waarbij de oppervlakte minder ingeperkt wordt dan gepland. Het huidige loon van de medewerkers, die overgaan naar het format geïntegreerde Carrefour Market, zal behouden blijven. De nieuwkomers zullen in dienst treden aan de voorwaarden van geïntegreerde Carrefour Market (PC 202). De transformatie van de winkels is gepland voor november 2018.

     - In de hypermarkt in Turnhout zal de oppervlakte uiteindelijk niet ingeperkt worden. Externe partners zouden in de winkel geïntegreerd kunnen worden om op die manier de site aantrekkelijker te maken.

     - In alle andere hypermarkten wordt de werkorganisatie verbeterd, rekening houdend met de behoeften van de klanten. Deze organisatie zal elke medewerker in de mogelijkheid stellen om polyactief te zijn in zijn eigen Universum. Hierdoor kan er dus gezorgd worden voor een betere werkverdeling tussen de leden van eenzelfde team, en dit om de klant een optimale service te garanderen.  Parallel hiermee zullen commerciële teams op vrijwillige basis ingezet worden om een handje toe te steken daar waar het nodig is, ook dit weer in functie van de behoeften van de klant en de drukte in de winkel.  Bovendien moet de installatie van self-checkout kassa’s in alle winkels de doorstroming van klanten en onze service naar hen verbeteren. De verbeterde werkorganisatie en nieuwe kassa’s zullen in alle winkels geïmplementeerd worden tussen september 2019 en juni 2019.

Het aantal opleidingen voor alle medewerkers zal eveneens vermeerderd worden (Carrefour bevindt zich reeds boven het gemiddelde wat dit betreft) om iedereen te begeleiden in de nieuwe competenties, met name op digitaal vlak en in de vorming métier. Elke medewerker zal een digitaal paspoort krijgen die hem de mogelijkheid zal bieden een klare kijk te hebben op zijn huidige vaardigheden. Carrefour wil zijn medewerkers de kans geven zich te ontwikkelen zodat ze over alle competenties beschikken om mee te zijn met het metier van de toekomst.

Hoofdzetel

Wat de hoofdzetel betreft, zal Carrefour eveneens evolueren naar een efficiëntere organisatie. Dit betekent dat men vereenvoudigde en minder bindende procedures zal hanteren, dat men zal toezien op een betere toegankelijkheid van de informatie en op het prioritiseren van projecten.   Het bundelen van de operationele functies die bij de 3 formats horen (Hypermarkten Carrefour, Carrefour Market, Carrefour Express), zal ook zorgen voor een betere integratie zodat de hoofdzetel ten volle ten dienste kan staan van de winkels.

Er zullen ook meer opleidingen voorzien worden, met name voor wat het digitale luik betreft. Ook overplaatsing en overdracht van know how tussen de winkels en de hoofdzetel zullen aangemoedigd en ontwikkeld worden.

Medewerkers die het bedrijf verlaten

De beslissingen hieronder maakten het mogelijk om het aantal jobs die geschrapt worden, terug te brengen van 1.233 naar 950.

De directie had zich eveneens geëngageerd om het aantal naakte ontslagen zoveel mogelijk te beperken.

Met de onderstaande formules zou het mogelijk moeten zijn om ze te vermijden:

     - SWT (Stelsel van werkloosheid met bedrijfstoeslag): alle medewerkers (hypermarkten en hoofdzetel) die ten minste 56 jaar zijn op 25 januari 2018 kunnen hun aanvraag voor SWT indienen op voorwaarde dat ze 20 jaar gewerkt hebben ongeacht welke sector OF 10 jaar gewerkt hebben in de commerciële sector in de afgelopen 15 jaar.

     - Vrijwillig vertrek: deze optie laat elke medewerker,  die niet in aanmerking komt voor SWT, toe om het bedrijf te verlaten en een interessante financiële vergoeding te ontvangen. De formule van vrijwillig vertrek zal mogelijk zijn voor de meeste categorieën van werknemers, zowel in de hypermarkten als op de hoofdzetel.

     - Overplaatsing: werken in een andere winkel of in een andere functie in zijn eigen winkel, zijn winkel verlaten om naar de hoofdzetel te gaan of een andere functie bekleden op de hoofdzetel, zal eveneens deel uitmaken van de voorgestelde opties.  

     - Eindeloopbaantijdskrediet: via deze formule kunnen alle medewerkers van 55 jaar en meer zowel binnen de winkels als in de hoofdzetel hun carrière beëindigen door halftijds te werken (buiten management).

Begeleiding van de medewerkers

De medewerkers die het bedrijf zullen verlaten zullen uiteraard ondersteuning krijgen van een tewerkstellingscel (outplacementbegeleiding) die hen zowel individueel als collectief zal begeleiden (analyse van de competenties, ondersteuning bij veranderingsprocessen, helpen met het opstellen van hun cv, analyse van de markt en aanbiedingen waarvoor de medewerker in aanmerking komt, opleiding in netwerking, informatie over het statuut van zelfstandige).

Carrefour gaat verder dan het wettelijk kader.  Zo zullen de betrokken medewerkers de mogelijkheid krijgen om deel te nemen aan:

     - vormingscursussen in digitale activitering om nieuwe competenties te leren;
     - e-learning en workshops in het kader van nieuwe werkinstrumenten zoals G Suite van Google 
     - workshops over customer centricity en klantgerichtheid
     - persoonlijkheidstrainingen om hun profiel beter te kennen
     - gepersonaliseerde gesprekken kunnen voeren met de afdeling HR en recrutering voor een aanvullende beoordeling van hun vaardigheden.

Wat de timing betreft, zal het vertrek in fases verlopen. Deze golven zullen plaatsvinden tussen eind november 2018 en eind juni 2019. Vanaf de ondertekening van het akkoord en de CAO’s – voorzien tegen ten laatste eind juni – zullen talrijke informatiesessies georganiseerd worden om deze maatregelen in detail uit te leggen aan de medewerkers en al hun vragen te beantwoorden.  

De voorbije 4 maanden waren intens en zwaar voor alle medewerkers.  Deze periode duurde lang, maar de directie wilde geen enkel elementen negeren. De medewerkers zullen nu allemaal geïnformeerd worden over de diverse oplossingen die uitgewerkt zijn. Iedere medewerker ondersteunen blijft de prioriteit van de directie in de komende maanden.

Het bereiken van een akkoord na verscheidene maanden van consultatie en onderhandeling betekent een belangrijke stap vooruit. Dit plan zal Carrefour België het nodige dynamisme geven om het bedrijf te wapenen om de toekomstige commerciële uitdagingen aan te gaan.

Alle winkels zullen nu deel uitmaken van het omnichannel ecosysteem van Carrefour die alle winkels en digitale activiteiten van Carrefour België groepeert, wat Carrefour België zal toelaten om te beantwoorden aan de behoeften van de klanten.

Sinds de aankondiging gaf Carrefour België al concreet vorm aan diverse initiatieven in het kader van zijn Transformatieplan:

     - Uniek partnerschap met Greenyard Food om het aanbod te kunnen uitbreiden en dagelijks 1.500 verse producten te kunnen leveren in de kleinste winkels;
     - BIO: veel Carrefour BIO-nieuwigheden en daling van de bioprijzen waardoor Carrefour de goedkoopste wordt in bioproducten;
     - Lancering van de eerste 100 % transparante Belgische toeleveringsketen van kip;
     - Opening van 5 Market- en Expresswinkels sinds 1 januari 2018, waaronder de 300e Carrefour Express;
     - Aanvang van de renovatiewerken in de hypermarkt in Mont-Saint-Jean;
     - Opening van 25 nieuwe Drive-afhaalpunten geopend (195 tot nu toe / 250 tegen het einde van het jaar);
     - Lancering van de eerste automatische Drive in België;
     - Prijsdaling voor thuisleveringen;
     - Nieuwe functies in de Carrefour-app;
     - Uitbreiding van het online beschikbare voedingsaanbod

Gerelateerde artikels

Oh, wat zijn die Hollanders slim!
"Winkelhiers zijn cruciaal voor onze economie"
Waarom Sam Vanderplancke (Carrefour Market Ekeren) Shopopop een no-brainer vindt

Actueel

Oh, wat zijn die Hollanders slim!
"Winkelhiers zijn cruciaal voor onze economie"
Waarom Sam Vanderplancke (Carrefour Market Ekeren) Shopopop een no-brainer vindt
paginas-van-supermag-april24-hr.jpg

Super
MAG 2

SuperMAG nr. 2
April 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy