Toekomstpotentieel voedingswebwinkels blijft beperkt
Dat Delhaize, Carrefour en Colruyt vandaag volop inzetten op hun webwinkels wordt meer gestuurd door vrees om de e-commerce boot te missen dan door de overtuiging om daar op grote schaal winst uit te halen. Redenen? Voeding aan huis leveren is duur, de volumes zijn klein, maar ze nemen meer volume in. Bovendien is voeding veel kwetsbaarder dan non-food. Corstjens ziet wel potentieel voor foodonline in dicht bevolkte regio’s met koopkrachtige bewoners die willen betalen voor thuislevering, maar gigantische volumes zullen daar nooit worden verkocht.
Op de vraag wat Belgische, fysieke supermarkten moeten doen om over tien jaar nog relevant te zijn, antwoordt Corstjens: “Geef de lokale winkelmanager meer vrijheid om zich aan te passen aan de lokale behoeftes en op die manier ook betere financiële resultaten te boeken.” Die overtuiging wordt bevestigd door het feit dat bij zowel Carrefour als Delhaize de beste (lees: meest rendabele) winkels worden uitgebaat door lokale zelfstandige ondernemers. Die leggen eigen accenten op basis van hun lokale verankering.
Buurtsuper.be directeur Luc Ardies beaamt Corstjens’ stelling: “Buurtsupers moeten inderdaad meer inzetten op die lokale positionering. Dit komt niet alleen door de (mogelijke) dreiging van Amazon.com, maar minstens evenzeer door discounts die in groeiende mate het profiel van een buurtsupermarkt beginnen aan te nemen. Kijk maar naar de manier waarop discounts hun assortiment uitbreiden en sterker inzetten op hun kwaliteitsuitstraling. Het verschil, met zowel de discount als met nieuwe online marktspelers, zal de buurtsuper moeten maken door een positionering als lokale anker onder de plaatselijke kerktoren. De zelfstandige buurtsuper is op dat vlak ook veel geloofwaardiger dan een discount die door een gerant wordt gerund. Lokale positionering en authenticiteit zijn de sleutelwoorden voor de buurtsuper van de toekomst.”