Supermarkten geven 600 miljoen euro weg


Dergelijke promoties zie je steeds vaker in de supermarkten. Merken en grootwarenhuizen gebruiken de acties om klanten te aan trekken en te behouden en zich te weren in een sterk concurrentiële markt. Buurtsuper.be waarschuwde op basis van haar rentabiliteitsanalyses onlangs nog voor de negatieve impact van zo’n weggeefcultuur op de winstmarges van zelfstandige supermarkten en de sector in het algemeen.

“Bij een '1+1'-actie moet je al dubbel zoveel verkopen om dezelfde omzet te halen. De gemiste inkomsten worden nu meestal verdeeld tussen merk en retailer, waardoor het verlies draaglijk wordt. '1+2'-promoties, zoals je ze in Nederland soms ziet, zijn economisch gewoonweg niet te verantwoorden”, zegt Buurtsuper.be. Bijkomend vestigt Buurtsuper.be de aandacht op het feit dat uiteindelijk de franchisenemers en aangesloten zelfstandige supermarkten het meeste lijden onder deze weggeefcultuur.

 

Gerelateerde artikels

Iconische en ongeëvenaarde trappistenbieren
Week van Hoogstraten

4 tem 12 mei 2024

Week van Hoogstraten

3 min.
1 op 7 Nederlanders rijdt tenminste half uur om voor goedkopere boodschappen

Actueel

Iconische en ongeëvenaarde trappistenbieren
Week van Hoogstraten

4 tem 12 mei 2024

Week van Hoogstraten

3 min.
1 op 7 Nederlanders rijdt tenminste half uur om voor goedkopere boodschappen
paginas-van-supermag-april24-hr.jpg

Super
MAG 2

SuperMAG nr. 2
April 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy