Strijd tussen de supermarkten: “Marktaandeel is één zaak, rendement een andere”
Aldi ging er in het vierde kwartaal van 2018 40 basispunten op vooruit na drie teleurstellende kwartalen. Carrefour, de vroegere marktleider, is weggezakt naar een derde plaats en blijft terrein verliezen. Het marktaandeel van Carrefour neemt een duik van 120 basispunten tegenover het vierde kwartaal van 2017. Colruyt is de onbetwiste marktleider en blijft winnen. Albert Heijn, dat in Vlaanderen wil verdubbelen in de komende drie jaar, blijft klein maar verplicht Colruyt wel zijn prijzen lokaal te verlagen.
Efficiëntie en een consistent beleid van laagste prijzen verklaren het succes van Colruyt. Delhaize lijkt dan weer historische troeven inzake assortiment te combineren met een opgefriste winkelformule. Delhaize wil de komende drie tot vier jaar 100 supermarkten en mogelijk 200 mini-stadswinkels van het genre Fresh Atelier openen. Albert Heijn wil van 40 naar 80 supermarkten gaan.
Toch blijft de vraag of al die openingen realistisch zijn. Delhaize voegde afgelopen jaar maar 13 winkels toe (het saldo van 28 openingen en 15 sluitingen). Om winkels te kunnen openen heeft Delhaize zowel winkelpanden nodig als zelfstandigen die de winkel willen uitbaten. Luc Ardies van Buurtsuper.be waarschuwde recent dat, los van de marktaandelen, vooral het rendement van de zelfstandige winkelier onder druk komt.