Stijgende verkoop in supermarkten en webwinkels


De dalende verkoop in de Belgische detailhandel blijkt uit cijfers van de FOD Economie. In de eerste 6 maanden van 2016 boekte de kleinhandel 2,4% minder omzet dan één jaar eerder. Dit resultaat staat in schril contrast met de cijfers in de rest van de eurozone waar een stijging van de verkoop werd gerealiseerd van 1,8 procent. België is, samen met Grekenland, het enige land waar de detailhandel achteruit boert.

De zwaarste klappen vallen in de kleine, fysieke winkels, zoals voedingsspeciaalzaken (-3,8%) en modewinkels (-3%). Supermarkten en superettes daarentegen zien hun omzet stijgen in de eerste jaarhelft en dit met 1,1% . Ook e-commerce zet zijn opmars verder, met een omzetgroei van 7%.

Vermeldenswaard is nog dat, volgens cijfers van de Nationale Bank, de particuliere consumptie ter plaatse trappelt: + 0,2 à 0,3%. Een mogelijke uitleg achter de dalende verkoop versus de stabiele consumptie is dat steeds meer Belgen voor een steeds groter deel van hun aankopen de landsgrenzen oversteken.

Gerelateerde artikels

Iconische en ongeëvenaarde trappistenbieren
Week van Hoogstraten

4 tem 12 mei 2024

Week van Hoogstraten

3 min.
1 op 7 Nederlanders rijdt tenminste half uur om voor goedkopere boodschappen

Actueel

Iconische en ongeëvenaarde trappistenbieren
Week van Hoogstraten

4 tem 12 mei 2024

Week van Hoogstraten

3 min.
1 op 7 Nederlanders rijdt tenminste half uur om voor goedkopere boodschappen
paginas-van-supermag-april24-hr.jpg

Super
MAG 2

SuperMAG nr. 2
April 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy