Spar Halen in zee met Local Loyalty

4 min.

SuperMAG
Verhalen

Heidi Van Doren en Steven Bottu van Spar Halen gaven de controle van hun sociale media over aan Localty, een onderdeel van Local Loyalty Group. “Het aantal likes en volgers is gestegen én we zien veel meer jonge mensen en gezinnen in onze winkel”, vertellen ze enthousiast.

“We twijfelden in het begin om onze social media uit handen te geven”, begint Heidi. “We deden al spaaracties met Local Loyalty Group. Er was dus al een zeker vertrouwen. Maar je moet toch weer een stukje loslaten."

"Soms zaten we met de handen in het haar. We vergaten bijvoorbeeld te communiceren dat we open waren tijdens de feestdagen. Nu zet Localty die openingsuren netjes op Facebook”, vult Steven aan. “Bovendien hebben we ook een Instagram-pagina. En ik merk dat die ook wel leeft. Meer nog dan Facebook eigenlijk.”

Ook TikTok

Roy Spitters, accountmanager van Local Loyalty Group: “We beheren inderdaad zowel Facebook- als Instagrampagina’s voor onze klanten. En in Nederland zijn we gestart met TikTok. Het mooie daaraan is dat je een compleet andere doelgroep bereikt. Handig als je bijvoorbeeld jobstudenten zoekt!”

Localty biedt verschillende socialmediadiensten aan. “Het pakket kan bij iedereen anders zijn”, vertelt Roy. “We starten altijd met een strategisch overleg. Waar staat je winkel voor? Welk verhaal wil je vertellen? Die strategie schrijf ik uit en op basis daarvan sturen we maandelijks een planning door. De klant geeft via een handige tool feedback op de voorgestelde planning.”

Vinger aan de pols

“Localty speelt in op alle speciale dagen, zoals Werelddierendag”, vertelt Steven. “Anderzijds kunnen we toch nog elementen toevoegen. Zelfs last minute, als we een kaasschotel of zo hebben gemaakt. Onlangs hadden we een spaaractie van een concullega van Local Loyalty Group. Zelfs dat was geen enkel probleem om te delen”, vult Heidi aan.   

Local Loyalty Group is een Nederlandse groep die sterk groeit in ons land. Er zijn vier projectmanagers die de social media verzorgen voor Belgische klanten. Drie daarvan zijn Belgisch en opereren ook vanuit ons land. Op een afgesproken dag in de week krijgen Steven en Heidi van hun projectmanager Sterre via WhatsApp een overzicht van de berichtjes die die week gedeeld worden. Inclusief een lijstje van de foto’s of video’s die ze nodig heeft. 

Steven Bottu, zaakvoerder Spar Halen

Vroeger vergaten we soms belangrijke zaken te communiceren aan onze klanten. Dat is verleden tijd.

Steven Bottu, zaakvoerder Spar Halen

Sterre plaatst alle beelden in een kader in de huisstijl van Spar Halen. Gemiddeld post ze drie à vier berichtjes per week voor Spar Halen. Meer dan genoeg vindt Heidi. “Als je Sterre zou laten doen, zou ze elke dag iets posten”, lacht ze.

“Het kost ons minder dan een kwartiertje tijd om de foto’s te maken”, vervolgt ze. “Alles is perfect voorbereid. Als we toch eens vergeten iets door te sturen, zorgen zij er altijd voor dat er toch iets op onze kanalen komt.”

Betrokkenheid

Intussen hebben Heidi en Steven een van hun jonge medewerkers ingeschakeld voor de foto’s. Dat ziet Roy wel vaker. “In het begin zitten enkel de zaakvoerders of een winkelmanager in de WhatsApp-groep maar gaandeweg volgen extra medewerkers. En dan zie je leuke, creatieve dingen.” Localty tracht in ieder geval alle berichten zo persoonlijk mogelijk te maken én de medewerkers erin te betrekken. Dat zorgt voor engagement en herkenbaarheid.

Localty kan naast de inhoudelijke berichten uiteraard ook activaties uitvoeren, zoals ‘Kraak de kluis’ of de Bingo-actie die Heidi en Steven ook deden. “Dat zijn acties die je zowel op de winkel-vloer als online kunt inzetten en die elkaar versterken. Ze helpen om (potentiële) klanten naar je winkel te trekken. Zo gebruik je social media niet alleen als communicatiekanaal, maar ook als marketingkanaal”, besluit Roy. 

Hét uiteindelijke doel? Meer jonge mensen in de winkel krijgen. En dat lijkt te lukken. “We zien veel meer jongeren en gezinnen in het weekend”, besluit Heidi tevreden. 

Gerelateerde artikels

Daarom ben ik lid

Kurt Van Turnhout, Alvo Supermarkt Nagels

Daarom ben ik lid

2 min.
In de bak met je vuilnis
Evenwicht is key

Green Deal ‘Eiwitshift op ons bord’

Evenwicht is key

3 min.

Actueel

Stap voor stap naar meer plantaardige voeding met halfhalf
VDAB Jobbeurs Verkoop & Horeca
Daarom ben ik lid

Kurt Van Turnhout, Alvo Supermarkt Nagels

Daarom ben ik lid

2 min.
cover-van-supermag-feb2024-hr.jpg

Super
MAG 1

SuperMAG nr. 1
Februari 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy