Snel, veilig en zorgeloos cash storten

3 min.

SuperMAG
Verhalen

Het aantal kaartbetalingen mag dan misschien toenemen, cash is nog altijd aan de orde van de dag. Gelukkig bestaat er Loomis, een bedrijf dat veilige cashautomaten bij onder andere buurtsupers neerzet zodat zij hun geld na de openingsuren niet meer naar de bank moeten brengen. Een uitkomst, zo klinkt het onder andere bij Liesbet Deprest, Operationeel Directeur bij Groep Bastijns in Sint-Niklaas. Samen met Ellen Van Berlamont, Sales & Marketing  Director bij Loomis Belgium, vertelt ze over de oplossing.

Voor foodretailers is cash nog steeds een belangrijk betaalmiddel. Maar op het einde van de dag met duizenden euro’s over straat moeten gaan om dat geld naar de bank te brengen? Dat is voor veel winkeleigenaars een vervelende en zelfs beangstigende opgave. 

“Daar komt nog eens bij dat je tot 3.000 euro zelf mag vervoeren – als je dat al zou willen – en voor een hoger bedrag een beveiligd transport moet inschakelen”, zegt Liesbet Deprest. “Dat is bij wet vastgelegd. Je moet dus ofwel vaker storten, ofwel de kosten voor een extern transport erbij nemen. Wij hebben daarom gekozen voor een SafePoint van Loomis.”

Ellen Van Berlamont, Loomis

Loomis neemt een verzekering voor de safe en het geld, onze klant loopt dus geen risico’s.

Ellen Van Berlamont, Loomis

SafePoint van Loomis is een slimme oplossing in de vorm van een kluis, waar zaakvoerders hun cashgeld in kwijt kunnen. “In België is Loomis begonnen in 2017, na een overname van Cobelguard”, vertelt Ellen Van Berlamont. We hebben een doorgedreven product in handen dat de winkelier echt ontzorgt en de afhandeling van geld veiliger maakt. Van zodra een winkel bij ons aanklopt voor SafePoint, denken we mee over de juiste installatie en personalisering om zo tot de allerbeste oplossing te komen."

"Onze safe staat sowieso het best in een back-office waar hij niet zichtbaar is voor klanten. Het geld zit er beveiligd in, je kan er niet meer aan. We raden de winkel aan om daar affiches over op te hangen, zodat iedereen ervan op de hoogte is dat hier eigenlijk niets te rapen valt. Loomis neemt een verzekering voor de safe en het geld, onze klant loopt dus geen risico’s. Bovendien kan de klant kiezen om het gestorte geld dagelijks op zijn rekening te laten storten door de bank.” 

Liesbet Deprest, Groep Bastijns

Je kunt in één kluis het geld van verschillende winkels storten, en ook nog eens op verschillende rekeningen.

Liesbet Deprest, Groep Bastijns

Rechtstreeks storten

Liesbet is ontzettend tevreden over de SafePoint die zij voor haar vijf winkels gebruikt. “Je kunt in één kluis het geld van verschillende winkels storten, en ook nog eens op verschillende rekeningen. Ideaal.”

Zij merkte de laatste jaren al dat het aantal banken drastisch afnam. “Het is begrijpelijk dat ze willen besparen op bankvestigingen, maar voor retailers is dat heel ongunstig. Als ik voor meerdere winkels geld moet gaan storten en daarvoor langere tijd moet rijden, wordt het al snel heel onveilig. En doordat ik rekening moet houden met de openingsuren van de bank, werden mijn vertrektijden beperkter en daardoor ook makkelijker in te schatten voor wie eventueel kwaadwillig is. Het leek ons daarom een goed idee om een SafePoint aan te schaffen. Gewoon rechtstreeks vanuit de winkel ons cashgeld veilig kwijt kunnen, 24/7, dat is fantastisch.”

Als de SafePoint tot 80% vol zit, krijgt Loomis een melding en wordt er een transportfirma ingeschakeld.

Automatisering

Bijkomend voordeel is de telfunctie van de SafePoint. “Daar spaar je ook tijd mee uit”, zegt Ellen, “want hij telt tot wel vijf biljetten per seconde. En vals geld pikt hij er zo uit.” Na de telling krijgt de winkelier een ticketje met gegevens van de storting, een dag later kan het geld op de zichtrekening van de klant staan. Een groot deel van de communicatie tussen de winkel en Loomis is overigens ook geautomatiseerd.

Liesbet: “Als onze SafePoint tot 80% vol zit, krijgt Loomis vanzelf een melding en wordt er een transportfirma ingeschakeld om het geld tijdig te komen ophalen. Wij krijgen dan een berichtje, maar het transport komt altijd onverwachts. Een buitenstaander zou er geen vaste tijd op kunnen prikken, wat gunstig is voor de veiligheid.” De SafePoint heeft ook toffe functies die de stortingen inzichtelijk maken. “Wij kunnen bijvoorbeeld zien wie er hoeveel gestort heeft, en wanneer.” 

Dicht bij de klant staan

Ellen merkt zelf ook dat de sluiting van banken een direct effect heeft op buurtsupers en kleine retailers en dat het aantal SafePoints daarom toeneemt. “Zodra je hem in huis hebt, ervaar je alleen maar voordelen. Het systeem zorgt eigenlijk tweemaal voor meer veiligheid: je hoeft niet meer naar de bank én niemand kan nog aan je cash. Voor kleinere winkels bieden we een oplossing aan waar 1.000 biljetten in passen, de grotere variant kan tot 2.000 biljetten aan.”

In de komende jaren wil Loomis nog meer retailers helpen om veilig hun cash te storten. “Dicht bij de klant staan, dat is eigenlijk onze grootste ambitie.  Zo kunnen we meer en meer mensen helpen met een slimme oplossing die de zaak een pak makkelijker maakt. Letterlijk.”   

Gerelateerde artikels

Sleutel mee aan de workforce managementtool van BookU
Carrefour Market Ekeren springt mee op de kar van e-commerce
Het leven zoals het is: audits in de slagerij

Actueel

Vlaams voedingsgedrag ontrafeld
Optreden tegen buurtbewoners die zich systematisch parkeren op jouw parking?
“Moeten op meer aanbodgedreven manier naar arbeidsmarkt kijken”
paginas-van-supermag-april24-hr.jpg

Super
MAG 2

SuperMAG nr. 2
April 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy