Snackgroentjes in plastic verpakking lokken reacties uit
Een klant van Delhaize reageert op de trend om minigroenten als gezonde snack in een plastic zakje aan te bieden. ‘Drie minikomkommers, vier kerstomaatjes of vijf radijsjes in een plastic zakje?’, staat te lezen in een Facebook-post. De boodschap duurzaam ondernemen op hun website komt zo haaks te staan met wat ze in de winkelrekken brengen.
13 ton aan materiaal besparen
Nochtans werkt Delhaize aan het teveel aan verpakkingen. Om biogroenten aan te prijzen introduceerde Delhaize een merkteken, goed om 13 ton aan verpakkingsmateriaal te besparen. Volgens Roel Dekelver, woordvoerder bij Delhaize is het een bewuste keuze om deze minigroenten in plastic aan te bieden.
Delhaize levert behoorlijke inspanningen om het verpakkingsmateriaal terug te dringen. Maar bij het bepalen van een verpakking moet er rekening gehouden worden met drie elementen: duurzaamheid, gezondheid (voedselveiligheid) en het praktisch aspect.
“In dit specifieke geval willen we vooral de klanten inspireren om een gezond alternatief te nemen in plaats van de gesuikerde snacks en koekjes. En om dit te vergemakkelijken hebben we handige kleine zakjes voorzien met groenten.”
Praktisch en handig
Delhaize ging niet over één nacht ijs bij het bepalen van de verpakking. Bij de papieren alternatieven merkten we dat de zakjes scheurden door het vocht van de producten. Als je een product “on the go” wil positioneren, dan moet dit ook praktisch en handig zijn. Vandaar onze keuze.
Dit is de eerste keer dat Delhaize dit assortiment in deze verpakking lanceert. “In april zullen we dit evalueren en eventueel bijsturen op basis van de feedback van onder meer de klanten. Het concept van de voorverpakte minigroenten slaat overigens wel aan. .De verkoopcijfers liggen ver boven de verwachtingen.