Schadevergoeding voor derving door een stroompanne


Ongemakkenvergoeding na langdurige stroomonderbreking of bij laattijdige (her)aansluiting?

Gezinnen, zelfstandigen en KMO’s kunnen via de distributienetbeheerder (Eandis of Infrax) een forfaitaire schadevergoeding bekomen voor een langdurige stroomonderbreking of een laattijdige (her)aansluiting. De schadevergoeding is relatief beperkt, en staat los van de werkelijke schade die men al dan niet leed, daarom noemen we het eerder een 'ongemakkenvergoeding'.

Bedrag van de vergoeding bij stroomonderbreking

Bedrijven
• 20 procent van de distributiekosten van de maand voordien (met een minimum van 35 euro) voor de eerste 4 uur
• 10 procent van de distributiekosten (minimum 20 euro) voor elke bijkomende schijf van 4 uur

Voorwaarde

  • De (ongemakken)vergoeding geldt enkel voor een stroompanne die minstens vier uur duurt.
  • Het mag niet gaan om een stroomonderbreking die het gevolg is van een noodsituatie of overmacht. Bij een volledige black-out ten gevolge van een probleem op het hoogspanningsnet van Elia is er bijvoorbeeld sprake van overmacht.
  • Vooraf aangekondigde stroomonderbrekingen, bijvoorbeeld voor onderhoudswerken of bij het in werking treden van het afschakelplan tegen stroomschaarste, komen niet in aanmerking.
  • De netbeheerder is geen vergoeding verschuldigd “als hij kan bewijzen dat hij de laattijdigheid van de (her-)aansluiting niet heeft kunnen beletten”. De netgebruiker ging bijvoorbeeld zelf in de fout, de aansluiting of heraansluiting werd verhinderd door de fout van een derde, of er was sprake van overmacht. 
  • Wat dan wel? In praktijksituaties zal het vaak gaan om schade die veroorzaakt wordt nadat een aannemer een kabel beschadigde door graafwerken. In zo'n geval zal de schuldige de schade op zijn beurt moeten terugbetalen aan de netbeheerder.

Hoe de vergoeding bekomen?

  • Vergoeding aanvragen bij Eandis of Infrax
  • Binnen de 30 kalenderdagen die volgen op de realisatie van de (her)aansluiting of de langdurige onderbreking, naar gelang het geval.
  • Als de aanvraag gegrond is, wordt de vergoeding betaald binnen 60 kalenderdagen die volgen op de indiening van een volledige aanvraag.

Wie echt grote schade leed, kan er nog steeds voor kiezen om via juridische weg een vergoeding voor de werkelijke schade te eisen.  In praktijk blijkt dat meestal niet succesvol, want men moet vaak een fout in hoofde van de netbeheerder kunnen aantonen, en dat is niet evident: de schade bewijzen is één ding, maar bewijzen dat de netbeheerder een fout heeft gemaakt is veel moeilijker.

Tot slot Alle forfaitaire vergoedingen worden (sinds 2015) elk jaar geïndexeerd, op basis van het indexcijfer van juni van het jaar ervoor.

Meer informatie

Gerelateerde artikels

Iconische en ongeëvenaarde trappistenbieren
Week van Hoogstraten

4 tem 12 mei 2024

Week van Hoogstraten

3 min.
1 op 7 Nederlanders rijdt tenminste half uur om voor goedkopere boodschappen

Actueel

Iconische en ongeëvenaarde trappistenbieren
Week van Hoogstraten

4 tem 12 mei 2024

Week van Hoogstraten

3 min.
1 op 7 Nederlanders rijdt tenminste half uur om voor goedkopere boodschappen
paginas-van-supermag-april24-hr.jpg

Super
MAG 2

SuperMAG nr. 2
April 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy