Buurtsuper.be stuurde vandaag een reactie uit naar aanleiding van de 'Kleine Leeuwtjes', een nieuwe reeks prijsdalingen die Delhaize doorvoert. "Het complete businessmodel van de agrovoeding staat op z’n kop", aldus Luc Ardies.
Delhaize lanceert de ‘Kleine Leeuwtjes’ waarmee het 500 producten van het eigen huismerk goedkoper maakt. Het anticipeert hiermee op andere retailers die, in een oververzadigde markt, koste wat kost hun marktaandeel willen vrijwaren door een reeks prijsverlagingen door te voeren.
Buurtsuper.be berekende, op basis van haar jaarlijkse rendabiliteitsanalyse (450 balansen die worden neergelegd bij de Nationale Bank), dat de gemiddelde zelfstandige supermarkt op het einde van het jaar een netto winst van slechts € 100.000 overhoudt. Sinds nieuwjaar betalen ze echter € 10.000 per maand méér aan energiekosten. Dit is op een jaar tijd een meerkost van € 120.000.
In combinatie met de verwachte indexaanpassing op de lonen van 7% à 8% - die de personeelskoten op jaarbasis met € 30.000 zullen doen stijgen - betekent dit dat ze het boekjaar 2022 zullen afsluiten met een verlies van € 50.000. Dit is zonder de aangekondigde prijsverlagingen.
Aangezien 70% van de Belgische supermarkten worden uitgebaat door zelfstandige ondernemers, mag gesteld worden dat de complete sector dit jaar een zwaar verlies zal boeken. Maar de prijsdalingen treffen niet enkel de supermarkten. De aankoopcentrales zetten ook hun leveranciers zwaar onder druk om goedkopere prijzen te bekomen, die op hun beurt de boeren ertoe dwingen om onder de normale en leefbare prijs te verkopen.
Luc Ardies van Buurtsuper.be: “Het complete businessmodel van de agrovoeding staat op z’n kop. Het zijn niet alleen de stijgende energieprijzen en loonkosten die aanleiding zijn van de bijzonder kwetsbare positie van onze voedingssector. Ze leggen wél zeer duidelijk de vinger op de wonde.”
Buurtsuper.be doet momenteel zijn ronde bij de franchisecentrales Delhaize, Carrefour en Spar Colruyt om te bekijken hoe men kan anticiperen op de huidige crisis.