PPS gaat de strijd aan tegen winkeldiefstal

3 min.

SuperMAG
Winkeldiefstal
Verhalen

Een product dat subtiel in de jaszak verdwijnt, multiverpakkingen waarbij de code van slechts één item wordt gescand of dure alcoholflessen die de klant ‘per ongeluk’ op de kassaband vergeet te leggen. Het klinkt waarschijnlijk bekend in de oren. Ook voor Sven Denayer, zaakvoerder van Delhaize Heusden en Delhaize Watersport in Gent, is winkeldiefstal dagelijkse kost. Om zich hiertegen te wapenen, doet hij onder andere een beroep op de vakkundige hulp en professionele oplossingen van Profit Protection Services. 

Supermarkten verliezen 1% procent van hun jaarlijkse omzet omwille van gestolen producten. “Door het aantal diefstallen te beperken, willen we de marges van buurtsupers optimaliseren”, vertelt Johan De Smijtere, salesmanager bij Profit Protection Services (PPS). Als vaste contactpersoon van Sven staat hij steeds klaar om de twee Delhaizes te voorzien van anti-diefstaloplossingen.

“De foodretail kan bij ons terecht voor verschillende vormen van beveiliging: labels, tags en safers om de artikelen te beschermen, alarmpoorten en camerabewaking om de in- en uitgang te bewaken en CaddyCheck om niet-lege karren aan de kassa te detecteren.” 

Sven Denayer, Delhaize Heusden en Delhaize Watersport in Gent

Vooral bij de self scan wordt er veel gefraudeerd: bij 80% van de gevallen zien we ‘foutjes’.

Sven Denayer, Delhaize Heusden en Delhaize Watersport in Gent

Veelvoorkomend probleem

Volgens Sven is diefstal niet meer weg te denken in de retailsector. “We hebben al zo veel incidenten meegemaakt ... Zowel gelegenheidsdieven als georganiseerde bendes. En ook alle leeftijden: van kinderen en studenten tot 70-plussers die – bewust of onbewust – producten in hun trolley laten zitten."

"Vooral bij de self scan, het systeem waarbij de klant met een eigen scanner door de winkel loopt, wordt er veel gefraudeerd: bij 80% van de gevallen zien we ‘foutjes’. Dat gaat vaak over een pak geld. Maar ook bij de quick scan, waarbij klanten kleinere boodschappen – maximaal vijftien producten – scannen en afrekenen, gebeurt het regelmatig.” 

“Daarnaast zien we de laatste tijd een nieuwe tendens”, vult Johan aan. “Klanten leggen tegenwoordig steeds vaker de verantwoordelijkheid bij de kassamedewerker. Ze laten producten – twee kilo mosselen bijvoorbeeld – in of op de winkelkar staan en hopen daarmee ongemerkt de kassa te passeren."

"Met CaddyCheck verhinderen we ook dit soort diefstallen. Een camera met AI-technologie waarschuwt de medewerker via een foto en een alarm wanneer er nog ‘vergeten’ producten in de kar liggen. Die kan de klant daar vervolgens over aanspreken en zo voorkomen dat een onbetaald artikel de deur uitgaat. Lege winkelkarren blijven ongemoeid en verstoren de kassamedewerker niet.” 

Een camera met AI-technologie waarschuwt de kassamedewerker via een foto en een alarm wanneer er nog ‘vergeten’ producten in de kar liggen.

Een camera met AI-technologie waarschuwt de kassamedewerker via een foto en een alarm wanneer er nog ‘vergeten’ producten in de kar liggen.

Beveiliging en sensibilisering

Ook zichtbare beveiliging blijkt effectief om potentiële dieven af te schrikken. “We hebben op drie plaatsen in de winkel antennes van PPS geplaatst”, vertelt Sven. “Die zijn zichtbaar voor de klanten – maar dan wel op een esthetisch verantwoorde manier – en daardoor een extra drempel. Dat geldt trouwens ook voor de productbeveiliging die we gebruiken bij diefstalgevoelige artikelen zoals scheermesjes, alcoholische dranken, batterijen ..."

"Vaak combineren we opvallende beveiligingsdozen of tags met subtielere labels op de onderkant van een product. Zo kunnen we dieven die de beveiliging proberen te omzeilen toch vatten.” 

Al speelt ook sensibilisering een grote rol in de strijd tegen diefstal. “Diefstalpreventie begint bij sensibilisering van je medewerkers en klanten”, vindt Sven. “We vragen klanten om hun rugzak te openen aan de kassa en leren onze medewerkers om in te grijpen bij verdachte situaties. Want een winkel waarin dieven makkelijk hun slag kunnen slaan, krijgt al snel een negatieve reputatie.” 

Johan De Smijtere, salesmanager bij Profit Protection Services

Diefstalbeveiliging is natuurlijk een investering, maar het verdient zich vanzelf terug.

Johan De Smijtere, salesmanager bij Profit Protection Services

Zinvolle investering

“Diefstalbeveiliging is natuurlijk een investering, maar het verdient zich vanzelf terug”, gaat Sven verder. “Ook de flexibiliteit, de snelheid en het vertrouwen van PPS is het meer dan waard.”

Johan knikt. “We schakelen inderdaad vlot. PPS kan de technologie volgen vanop afstand. Op die manier kunnen we zowel bij CaddyCheck als bij onze anti-diefstalantennes problemen vaak onmiddellijk oplossen. Dankzij onze remote service hoeven we zelden een technieker te sturen. En daar spaart de winkeluitbater heel wat kosten mee uit!” 

Gerelateerde artikels

Ben jij een goede baas?

Over leiderschap in buurtsupers en speciaalzaken

Ben jij een goede baas?

In de winkelkar van ... Soe Nsuki
Investeren in ergonomie?

Actueel

Ontdek het inspirerende Japan samen met Buurtsuper.be
Dak- en thuislozen van Radio (Z)onderdak stellen kunstwerken tentoon in Carrefour Market Borgerhout
Hoeveel verdient een kassier(ster)?
cover-supermag-okt-2024-hr.jpg

Super
MAG 4

SuperMAG nr. 4
Oktober 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy