Volgens Sven is diefstal niet meer weg te denken in de retailsector. “We hebben al zo veel incidenten meegemaakt ... Zowel gelegenheidsdieven als georganiseerde bendes. En ook alle leeftijden: van kinderen en studenten tot 70-plussers die – bewust of onbewust – producten in hun trolley laten zitten."
"Vooral bij de self scan, het systeem waarbij de klant met een eigen scanner door de winkel loopt, wordt er veel gefraudeerd: bij 80% van de gevallen zien we ‘foutjes’. Dat gaat vaak over een pak geld. Maar ook bij de quick scan, waarbij klanten kleinere boodschappen – maximaal vijftien producten – scannen en afrekenen, gebeurt het regelmatig.”
“Daarnaast zien we de laatste tijd een nieuwe tendens”, vult Johan aan. “Klanten leggen tegenwoordig steeds vaker de verantwoordelijkheid bij de kassamedewerker. Ze laten producten – twee kilo mosselen bijvoorbeeld – in of op de winkelkar staan en hopen daarmee ongemerkt de kassa te passeren."
"Met CaddyCheck verhinderen we ook dit soort diefstallen. Een camera met AI-technologie waarschuwt de medewerker via een foto en een alarm wanneer er nog ‘vergeten’ producten in de kar liggen. Die kan de klant daar vervolgens over aanspreken en zo voorkomen dat een onbetaald artikel de deur uitgaat. Lege winkelkarren blijven ongemoeid en verstoren de kassamedewerker niet.”