Passie voor kaas uit Zwitserland

5 min.

Productnieuws
SuperMAG
Verhalen

“We hebben nog nooit zoveel raclette- en fonduekazen verkocht”, begint Anja Faes van Lourdon, Kaas en Delicatessen in Brasschaat enthousiast. “Andere jaren zien we ook wel een toename rond de krokusvakantie. Maar nu begon het al in het najaar.” Anja verkoopt de speciale kazen trouwens mét recept en je kan er een prachtige Zwitserse fonduepan bij huren of kopen. 

Die recepten en ander materiaal zoals plankjes, messen en zakjes ter ondersteuning van de verkoop, krijgt ze via Switzerland Cheese Marketing (SCM). SCM is het internationale competentie- en promocentrum voor Zwitserse kaas. De non-profitorganisatie verleent specifieke diensten op het gebied van marketing, communicatie en PR, voor zowel de handel als voor de consument. 

Ambassadeur

Lourdon, Kaas en Delicatessen is ambassadeur van Zwitserse kaas of ‘Specialist met passie voor kaas uit Zwitserland’. Die titel kreeg de zaak niet zomaar. De kazen uit Zwitserland krijgen hier een prominente plaats en Anja weet je er alles over te vertellen. De kazen hebben de laatste jaren flink aan bekendheid gewonnen. Anja’s klanten kennen de meest bekende Zwitserse kazen ook wel (zoals Le Gruyère AOP en Emmentaler AOP). Toch kan het nooit kwaad om te vertellen over de kwaliteit en te inspireren met recepten.

“Ik verkoop eigenlijk wat ik graag wil verkopen”, lacht ze. “Waarmee ik bedoel dat de kazen die ik zelf lekker vind en waar ik een verhaal over kan vertellen, ook gewoon goed verkopen. En dat zijn niet toevallig de Zwitserse kazen!” Ze doet het overduidelijk met veel passie, het inspireren en voluit vertellen. “Laten proeven kan nu helaas even niet. Maar anders kan het zijn dat een klant vier, vijf of zes kazen proeft en dan toch de zevende koopt (lacht).” 

Topkwaliteit

Zijn de Zwitserse kazen iets duurdere kazen? “Ja, maar je krijgt er wel topkwaliteit voor terug”, weet Marie-Claire Quittelier, adviseur bij SCM en de vaste contactpersoon voor Anja ons te vertellen. “Alle kazen hebben hun eigen karakter en ze worden nog volgens eeuwenoude tradities  gemaakt. De meeste kazen hebben trouwens een AOP  of Appellation d’Origine Protégée. Maar het is evengoed een sector die innoveert met originele recepten en combinaties. Bovendien zijn de controles van de strengste ter wereld en wordt de sector wereldwijd geroemd om haar duurzaam karakter.” 

Anja en haar team hebben alleszins een bijzonder drukke periode achter de rug. En de winkel – die ze in 2012 overnam – is te klein geworden. “We hebben een groter pand hier in de straat gekocht”, vertelt ze. “Over enkele maanden zullen we dus wat meer ruimte hebben. Maar het concept, assortiment en de service zullen wel hetzelfde blijven.”    

Gerelateerde artikels

Sleutel mee aan de workforce managementtool van BookU
JOZO, met een snufje Mondriaan

Erfgoedcampagne met limited edition verpakking en zoutblik

JOZO, met een snufje Mondriaan

2 min.
Oddlygood® lanceert glutenvrije Dreamy Desserts

Actueel

Buurtsuper.be reageert in Trends en op Kanaal Z op stuntpromoties
Worden jullie Buurtsuper van het jaar 2024?
Vlaams voedingsgedrag ontrafeld
paginas-van-supermag-april24-hr.jpg

Super
MAG 2

SuperMAG nr. 2
April 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy